Vattenfall Eldistributions nya regionnätstation på Solnavägen i Solna står klar. Stationen säkerställer elförsörjningen, möjliggör stadens fortsatta tillväxt och bidrar samtidigt till en hållbar utveckling. Den nya stationen både genererar viktig el och producerar tillräckligt med solkraft för att driva stationen.
Den nya stadsbebyggelse som tar form i Solna, en av Sveriges snabbast växande städer, ökar belastningen på elnätet, delvis för att befolkning och arbetsplatser ökar men även för den ökande elektrifieringen med utbyggnad av spårtrafik och laddstationer för elfordon. För att möjliggöra tillväxt och samtidigt säkra en stabil elleverans till bland annat Nya Karolinska sjukhuset och byggprojekt som del i omvandlingen av staden, förstärker Vattenfall Eldistribution elnätet och bygger två nya regionnätstationer, på Solnavägen och på Galoppvägen.
Stationen på Solnavägen är nu färdigställd. Regionnätstationen består av två transformatorer som initialt kommer att drivas på 70 kV för att sedan övergå till att drivas på 130 kV.
Miljö och hållbarhet i fokus
Regionnätsstationen är byggd med stort hållbarhetsfokus och allt material och kemiska produkter uppfyller Byggvarubedömningens krav. Samtliga åtgärdsförslag för att öka den biologiska mångfalden har införts, bland annat har byggnaden fått en exteriör miljö med växtlighet på som gynnar den biologiska mångfalden.
Genom att klä byggnaderna med återvunnet tegel minskar klimatavtrycket med över 90 procent jämfört med att använda nytillverkat tegel. En yta med träd skapar en grön korridor med bullerdämpning och blir en trevlig grön miljö för närboende. Samtidigt kan hela 600 kubikmeter dagvatten och skyfall fångas upp och fördröjas inom området vid behov.
Solceller på taket stöttar stationens interna drift och minskar belastningen på det kommunala elnätet.
Robert Käck är projektledare för stationsbygget och framhåller den goda samverkan med Solna stad under projektets gång som en framgångsfaktor.
– Framdriften har varit fantastisk med Solna stad och vår entreprenör Abeka. Vi har haft ett nära och bra samarbete och har försökt fokusera på gnällfritt klimat, kört en digital komplimangsvägg för de som gjort något bra och infört ”succéfika” för att lyfta de inblandade, säger Robert Käck.