Nu är det dags för C4 Energi att söka igenom fjärrvärmenätet efter läckor igen. Undersökningen sker från luften under nattetid med en värmekamera på ett flygplan.
Undersökningen genomförs med en avancerad värmekamera monterad på ett särskilt mätflyg. Planet flyger i linjer fram och tillbaka och bilderna tas ned mot marken, med kameran genom ett hål i flygplanskroppen.
Bilderna AI-analyseras
Varje bild, som täcker en yta på ungefär 250 x 350 meter på marken, fogas sedan samman i en stor mosaik där både små och stora läckor kan identifieras med hjälp av en AI-baserad analysmodell.
Vinsterna med flygbaserad läcksökning är många, inte minst eftersom läckor bidrar till högre energiförbrukning. Dessutom kan tidig identifiering av läckor förebygga större infrastrukturskador.
Gärna torrt och minus
Flygningen, som sker på cirka 800 meters höjd, är beroende av bra sikt och rätt förutsättningar: till exempel behövs det vara molnfritt upp till flyghöjden, torrt på marken och helst minusgrader.
—Eftersom flygningen sker på låg höjd finns det en risk för eventuella ljudstörningar från flygplanet, vilket vi ber om förståelse för, säger Magnus Andersson, PR-ansvarig på C4 Energi.
Den flygbaserade termograferingen av fjärrvärmenätet väntas ta omkring fyra timmar.
Årets flygning är planerad att ske natten mot fredag 22 november.
Fakta: Kan upptäcka minimala läckor
•Med hjälp av termografering kan läckor så små som en millimeter upptäckas.
•En pixel i en bild från värmekameran är lika stor som en människa sedd uppifrån.
•Under flygningen tar kameran omkring 1 000 bilder.
•Temperaturskillnader syns tydligt på bilderna, man kan bland annat se värmerskuggor på platser där det nyligen stått en bil.