Nyheter

ABB:s cirkularitetsprogram minskar industriavfallet från elektronik till deponi med 93 procent

Data som samlats in under en fyraårsperiod av ABB Energy Industries Service och dess återvinningspartners visar att mängden elektroniskt avfall som återlämnas av kunder och därefter skickas till deponi minskade med 93 procent sedan lanseringen av Parts Circularity Program. Av 32 000 defekta artiklar som bearbetades under de fyra åren skickades 214,5 kg till deponi år 2020 men vid utgången av 2023 hade mängden minskat till 14,2 kg, vilket stödjer ABB:s globala satsningar på en mer hållbar framtid.

Initiativet fokuserar på reparation, återanvändning och återvinning av defekta delar för att förlänga livslängden och bidra till att minska avfallet och bevara resurser som annars skulle användas till att tillverka nya delar.

– Fullständig spårbarhet och förlängning av produkternas livscykel är avgörande, i synnerhet med tanke på den ökande globala efterfrågan på kritiska material. Utan omvandling av produktions- och konsumtionsmodellerna för att stötta den cirkulära ekonomin kan vi inte på ett meningsfullt sätt bevara naturresurserna och minska utsläppen, säger Marie-Hélène Westholm-Knebel, Global Head of Sustainability på ABB Energy Industries. Våra samarbeten med återvinningspartners säkerställer att hållbarhetsstandarder upprätthålls från början till slutet av en produkts livscykel.

Cirka 62 miljoner ton elektroniskt avfall genereras globalt, en siffra som uppskattas öka till 82 miljoner ton per 2030[1]. ABB:s program syftar till att förebygga detta genom att minska mängden elektronikavfall som skickas till deponi och erbjuder full spårbarhet av alla gamla eller defekta delar som returneras av kunderna.

– Programmet har redan visat sig vara framgångsrikt vid industrianläggningar runt om i världen där våra kunder har serviceavtal som gör det möjligt för dem att spela en aktiv roll i en strävan efter en cirkulär ekonomi, säger Paul Sundt, Service Segment Manager på ABB Energy Industries. Vi hoppas att detta fortsätter i och med att allt fler kunder inser värdet av den förbättrade hållbarheten som kan genereras i försörjningskedjan.

Programmet skapar ett betydande värde för kunderna genom ett samarbete med återvinningsexperterna Stena Recycling i Europa och Ohio Drop Off i USA, som tillhandahåller certifierade rapporter där man bedömer materialegenskaper för respektive del inom olika kategorier vilket erbjuder transparens i hållbarhetsrapporteringen. Dessutom erbjuder ABB ekonomiska incitament för kunderna att byta ut defekta delar mot återtillverkade eller renoverade, vilket ger kostnadseffektiva, hållbara lösningar och minskar avfallet.

När delar inte kan repareras eller användas för återtillverkning säkerställer ABB att de avyttras på ett ansvarstagande sätt, så att kunder kan återvinna värdefulla material och minska beroendet av nyutvunna resurser. I vissa fall monteras delarna isär, rengörs, inspekteras, rekonditioneras och återmonteras för att erhålla återtillverkade delar – en metod som är särskilt värdefull när man vill säkerställa tillgängligheten på material och komponenter.

ABB:s cirkularitetsstrategi är ett viktigt element i ABB:s hållbarhetsagenda och fokuserar på att bevara resurser i alla faser i produktlivscykeln. Företaget betonar behovet av att etablera ett ekosystem av partnernätverk globalt för att driva cirkulära principer och ta fram nya affärsmodeller som främjar reparation, återanvändning och återvinning som bästa praxis.