SKI, Svenskt Kvalitetsindex, årliga mätning av kundnöjdhet i energibranschen visar att Boo Energi har flest nöjda kunder inom Elhandel privatkunder. Ett nöjdhetsindex på 74,3 är långt över snittet jämfört med det totala kundnöjdhetsbetyget bland privatkunder i branschen, som ligger strax över 60.
– Vi är mycket glada över resultatet. Det visar att vi är en stark aktör på privatsidan och att vår lokala förankring är något som kunderna verkligen uppskattar, säger Jonas Månsson, marknadschef och ansvarig för privatmarknaden på Boo Energi.
För Boo Energi är resultatet ett kvitto på att nära och genuina kundrelationer är avgörande – även i en tid när all väsentlig information finns på digitala plattformar, bara några klick bort.
Tillgängliga, funktionella och informativa digitala tjänster är inte i sig en faktor som ökar kundnöjdhetsbetyget, utan något kunderna förutsätter i en digitaliserad värld och vardag, konstaterar SKI i rapporten.
– Om digitala tjänster är hygienfaktorer, så är relationsskapande åtgärder ett starkt prioriterat område, säger SKI:s Lovisa Svensson, projektledare för studien.
En av Boo Energis största styrkor är nära kundkontakt och stark lokal förankring i Nacka och Värmdö, och har så varit ända sedan företaget grundades för över 100 år sedan. Visionen är “Sveriges mest energismarta kunder”.
– Personlig och rådgivande service är en av våra hörnstenar. Våra dörrar står alltid öppna och vi uppskattar när våra kunder tar sig tid att besöka vårt kontor eller ringa oss. Den nära relationen skapar trygghet och stabilitet, vilket våra kunder värderar högt, säger Jonas Månsson.
Ännu en bidragande faktor till att Boo Energi toppar nöjdhetsindex i SKI:s mätning är företagets engagemang i lokalsamhället. Att på olika sätt sponsra och vara delaktiga i att lyfta ungdomsverksamhet och idrottsaktiviteter är en viktig del i företagets värdegrund.
– Ett av våra ledord är “den stolta litenheten”. Med korta kontaktvägar och hög tillgänglighet, oavsett om mötet sker fysiskt eller via någon av våra digitala plattformar, lyckas vi bygga starka och hållbara kundrelationer. Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla vår rådgivning och service gentemot både privat- och företagskunder. Målet är givetvis att överträffa oss själva i nästa års mätning, avslutar Jonas Månsson.
Foto: Klaus-Uwe Gerhardt