Nyheter

Hur AI kommer att separera ledarna från följarna i råvaruhandeln

Oliver Wyman, en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), skriver i en ny rapport att mellan åren 2018 och 2023 ökade de totala IT-kostnaderna och investeringarna hos ledande råvaruhandlare med 47%. Investeringarna gick främst till företagens datahanteringsplattformar, cloud computing och talangbudgetar – viktiga ingredienser för att bygga en generativ AI-organisation.

Råvaruhandelsföretagen har gått igenom några turbulenta tider. Som vi påpekade i en tidigare analys håller branschen på att återbalansera sig efter den allvarliga störning som inträffade 2022. I takt med att branschen anpassar sig till ett nytt normalläge ser vi att ledande råvaruhandlare använder generativ artificiell intelligens (AI) för att utöka sina konkurrensfördelar.

Företagen ser nu att generativ AI är ett ovärderligt verktyg för uppgifter som sträcker sig från förbehandling av data till att förstärka långsiktig strategisk planering och kortsiktig portföljoptimering.

Investeringar i IT och AI inom råvaruhandeln

Råvaruhandlare har ökat investeringarna i IT-system och talanger för att bygga upp en organisation som är redo för generativ AI. Mellan 2018 och 2023 ökade de totala IT-kostnaderna och investeringarna i alla organisationer med 47%, medan antalet IT-anställda och de totala IT-kostnaderna per heltidsanställd IT-medarbetare ökade med 15% respektive 28%, enligt våra egna uppgifter om ledande råvaruhandlare.

Bilaga 1: IT-investeringsnivåer i organisationer som bedriver råvaruhandel

Källa: Oliver Wyman äganderättsligt skyddad data och analys

AI-innovationer och branschspecifika lösningar

Den bredare AI- och mjukvaruindustrin har också varit innovativ och skapat AI-assisterade verktyg och AI-agenter som är mycket mer kapabla än ChatGPT att lösa branschspecifika utmaningar, t.ex. automatisering av logistik.

Utbudet av färdiga AI-utvecklingsverktyg har också ökat, vilket gör AI mer tillgängligt än någonsin för branschaktörer. Enligt vår analys har kostnaden för att implementera generativa AI-modeller minskat med 60 gånger sedan 2020, medan tiden från idé till effekt av generativa AI-modeller har gått från 12 månader till så lite som 12 veckor.

Det är dock inte alla handelsverksamheter som är redo för denna nivå av AI-användning. Vi förutspår att råvaruhandelsföretagen kommer att delas in i två läger: ett läger med AI-visionärer, med rätt organisatoriska förutsättningar för ett framgångsrikt AI-användande, och ett läger med AI-utmanare, som befinner sig i kläm mellan AI-visionärerna och en ny generation utmanare som har generativ AI som grund.

Framtiden för AI inom råvaruhandeln

AI-visionärer har rätt organisatoriska förutsättningar för att införa AI, och många har redan experimenterat med att förbättra medarbetarnas produktivitet genom att automatisera repetitiva uppgifter. I framtiden kommer dessa aktörer att leda AI-innovationen och bygga upp en varaktig konkurrensfördel genom att utnyttja generativ AI för att strukturerat hitta affärsmöjligheter, optimera sin handelsportfölj och triangulera fragmenterad marknadsdata.

Å andra sidan har vissa AI-utmanare varit mycket framgångsrika med att utveckla en pool av tradertalanger, djupa affärsrelationer och omfattande tillgångsnätverk, så de kanske inte har sett några omedelbara fördelar med att använda avancerad analys och AI.

Men när AI-visionärerna utökar sitt försprång och nya, AI-infödda företag kommer in i branschen med egenutvecklade algoritmer riskerar AI-utmanarna att hamna på efterkälken. Precis som med språnget från fasta telefoner till smartphones ger generativ AI dessa organisationer möjlighet att gå om konkurrenterna.

De måste dock noga överväga om deras organisation är redo att dra nytta av fördelarna med generativ AI, jämfört med implementeringsarbetet och kostnaderna, för att undvika kostsamma felsteg.

Nyckelområden för framgång i AI-eran

I slutändan kommer tillgången till data, talang och viktiga organisatoriska förutsättningar som ledarskap och digital infrastruktur att skilja ut vinnare och förlorare, vilket ökar komplexiteten i en bransch som samtidigt anpassar sig till ökad osäkerhet och volatilitet.

Vår artikel ger en djupdykning i dessa två läger och kartlägger hur den generativa AI-resan kan påskyndas för alla råvaruhandlare.

Läs och ladda ned rapporten i sin helhet här.

Författare: James KohErnest HuangChristian Lins, och Laurence Holmes

Bidragande författare: Alex Franke, partner, Oliver Wyman. Adam Perkins, partner, Oliver Wyman. Brad Kyer, director, Veritas, a business of Oliver Wyman.