Samantha Mou, Forskningsanalytiker. Som forskningsanalytiker baserad i Kina ger Samantha stöd inom industriautomationssektorn. Samantha tar med sig en magisterexamen i ekonomi och har erfarenhet, medan hon arbetade i Tyskland, med marknadsundersökningar inom industriell utrustning och bilkomponenter.
På grund av höga räntor, förhöjda lager och trög efterfrågan har den globala maskinindustrin stått inför ett tufft år 2024. Detta har påverkat försäljningen av industriella automationskomponenter till maskinbyggare (OEM), inklusive produkter för rörelsekontroll.
Trots detta fortsätter innovativa teknologier att skapa nya möjligheter för rörelsekontroll, och attraherar nya aktörer till marknaden genom produktlanseringar eller partnerskap. I denna insikt kommer vi att diskutera två nya tillväxtområden som identifierats från vår forskning och samtal med tillverkare: smart transportteknik och robotar med maskinintegrerad styrning.
Smart transportteknik
Smart transportteknik är en transportteknik med flera bärare och är tillgänglig som antingen linjära eller plana system. Marknaden för linjära system har ökat kraftigt under de senaste tre åren, med försäljningsintäkter som ökat från 237 miljoner USD 2020 till 488 miljoner USD 2023. År 2029 förväntas försäljningen av linjära system överstiga 1,1 miljarder USD, nästan fem gånger så stor som marknaden 2020 . Planar-teknologin är fortfarande i sin testperiod och genererade en försäljning på nästan 20 miljoner dollar 2023.
Sedan Interact Analysis började spåra marknadsdata för smarta transporter 2020, var livsmedels-, läkemedels- och allmänna förpackningsindustrin de viktigaste applikationsmarknaderna för smarta transportsystem fram till 2022. Under de senaste 2-3 åren har dock landskapet förändrats med den snabba penetrationen av smarta transportprodukter på den asiatiska marknaden, och en kraftig ökning av försäljningen från batteri- och elektronikindustrin.
Uppmuntrade av tillväxttakten kommer nya aktörer snabbt in på marknaden. Som framgår av diagrammet nedan nästan fördubblades antalet leverantörer under 2023 jämfört med året innan. Från och med oktober har ytterligare 12 företag lanserat nya linjära smarta transportprodukter under 2024. Senast presenterade den tyska roterande indexeraren och transportörstillverkaren TAKTOMAT sitt nya linjära smarta transportörsystem som drivs av SEW Eurodrive på Motek-mässan. TAKTOMATs nyckelkunder kommer främst från fordonssektorn, så den nya produkten förväntas ha tillämpningar inom denna industri.
Även om nya leverantörer inte har förvärvat meningsfulla marknadsandelar, eftersom leverantörsbasen ännu inte har konsoliderats, förväntar vi oss att de kommer att öka sin närvaro, särskilt på sina lokala marknader; Kina, Japan och Europa.
Utöver detta har Interact Analysis också genomfört forskning med företag som planerar att lansera nya smarta transportteknologiprodukter inom de närmaste åren. De flesta av dem är leverantörer av rörelsekontrollkomponenter såsom linjärmotorer och servoprodukter, eller transportörstillverkare.
Efter att den cykliska nedgången i maskinindustrin tar slut förväntar vi oss att intäkts- och leverantörsbasen för smarta transportsystem kommer att se lovande tillväxt i Europa och Nordamerika, driven av utvecklingen inom batteritillverkning och lagerautomation.
Den ökande efterfrågan på smart transportteknik representerar naturligtvis en växande marknad för rörelsekontrollprodukter, inklusive servo- och direktdrivningsteknologier. Istället för att erbjuda smarta transportsystem i sin egen portfölj, levererar vissa leverantörer nyckelkomponenter till systemleverantörer.
Till exempel har många automationsföretag, inklusive Rockwell och Siemens, partnerskap med Planar Motor Inc. (PMI), som tillverkar planar smarta transportprodukter, för att utrusta PMI-system med servodrifter och styrenheter.
Maskinintegrerade robotar
Termen maskinintegrerade robotar syftar på robotar som är helt integrerade i maskinstyrningsplattformar, antingen genom att eliminera robotspecifika styrenheter eller genom att behålla robotstyrenheter men integrera programmeringsplattformen i maskinsystemen. Det första tillvägagångssättet är vanligare för de maskinintegrerade robotar som för närvarande används, vilket inkluderar skräddarsydda robotar gjorda av maskinbyggare (OEM-tillverkade robotar).
År 2023 nådde globala maskinintegrerade robotleveranser nästan 20 000 enheter, varav leveranser i Amerika, EMEA och Asien-Stillahavsområdet stod för 31 %, 41 % respektive 28 %. Från 2023 till 2029 förväntas marknaden växa med en sammansatt årlig tillväxttakt (CAGR) på 14,6 %. Jämfört med standardmarknaden för industrirobotar (med årliga leveranser på mer än 520 000 enheter) är den maskinintegrerade robotmarknaden för närvarande mycket mindre men förväntas växa i snabbare takt.
Bristen på erfarna ingenjörer är en av de största drivkrafterna för tillväxt för den maskinintegrerade robotmarknaden. Genom att integrera robot- och maskinstyrenheter kan ingenjörer styra maskiner och robotar i en enhetlig utvecklingsmiljö, utan att använda robotprogrammeringsspråk. Detta hjälper till att minska utmaningarna för både maskinbyggare och slutanvändare när det gäller att hitta eller utbilda ingenjörer och operatörer för robotmaskiner.
OEMs motiv att bygga robotar internt underblåser också antagandet av maskinintegrerade robotar. Maskinbyggare och integratörer har i allt större utsträckning förmågan att bygga mekaniska delar för robotar, med vissa OEM-tillverkare som väljer att tillverka robotar själva för att spara kostnader. I skräddarsydda scenarier bygger OEM-tillverkare speciell robotkinematik internt, med en generell automationskontroller som möjliggör praktisk integration av OEM-tillverkade robotar med maskiner.
Nya aktörer och partnerskap ökar antalet tillgängliga lösningar för maskinintegrerade robotar. Robottillverkare, maskinbyggare och leverantörer av rörelsekontrollsystem introducerar alla aktivt nya produkter och lösningar.
Till exempel samarbetade Rockwell Automation med autonox Robotics 2023, efter att tidigare ha inlett ett samarbete med Atom Robot i slutet av 2022. Nu kan robotarmar från tre robotleverantörer utrustas direkt med Rockwell PLC:er. Senast bekräftade Siemens nya samarbetsavtal med samarbetsrobottillverkarna Universal Robots och Jaka, vilket ytterligare utökar utbudet av robotar som kan programmeras direkt på dess plattform. Under tiden har leverantörer av rörelsestyrning också ett nära samarbete med maskinbyggare för att tillhandahålla lösningar för OEM-tillverkade robotar. Till exempel erbjuder SEW ett ”Parallel Arm Kinematics Kit” till OEM-tillverkare som vill tillverka sina egna deltarobotar. I Kina ställde många tillverkare av förpackningsmaskiner ut maskiner med egentillverkade plockrobotar på CIIF-mässan nyligen.
Slutligen
Den växande marknaden för smarta transporter och framväxten av maskinintegrerade robotar erbjuder nya möjligheter för leverantörer av rörelsestyrning. Drivna av trenderna med digitalisering, flexibilitet och användarvänlighet inom tillverkningsindustrin förväntas båda teknikerna öka sin penetration i maskinindustrin.
Trots nuvarande utmaningar förbereder många leverantörer strategier för nästa tillväxtcykel. Företag med konkurrenskraftiga produkter och lösningar kommer att få en fördel när efterfrågan oundvikligen ökar.
Foto: Gerd Altmann