Nu har 900 000 av Vattenfall Eldistributions kunder fått en smart elmätare installerad. Den nya mätaren ger möjligheten att som kund få bättre kontroll på sin elanvändning. Vattenfall Eldistributions arbete med att byta ut samtliga kunders elmätare mot nya, smarta är efter tre år snart i mål.
I dagarna nådde Vattenfall Eldistribution en viktig milstolpe i sitt mätarbytesprojekt när mätare nummer 900 000 byttes ut hos en kund utanför Umeå.
Nu återstår endast ett fåtal installationer som kan bero på att kunden inte varit möjlig att komma i kontakt med för tidsbokning eller att kundens elanläggning har brister som behöver åtgärdas för att mätarbytet skall kunna ske på ett säkert sätt. Innan 1 januari 2025 ska alla mätarbyten vara avklarade för att uppfylla lagstiftade funktionskrav.
Arbetet med att byta ut alla elmätare påbörjades 2021 och sedan dess har snart alla av Vattenfall Eldistributions drygt 900 000 privat- och företagskunder fått en smart elmätare installerad. De nya elmätarna har funktioner som innebär att kunder enklare kan följa och styra sin elanvändning och koppla på smarta tjänster som egen produktion via solceller eller lösningar för energieffektivisering. Informationen från elmätarna bidrar också till att Vattenfall Eldistribution kan drifta och utveckla elnätet på ett smartare sätt.
– Den nya elmätare som vi installerat hos hushåll och företag anslutna till vårt nät ger nya möjligheter för våra kunder att påverka sin elanvändning. Den ger oss också förutsättningar att trygga en ännu mer stabil och effektiv drift av elnätet. Detta är en betydande milstolpe för oss som gör oss ännu bättre rustade att skapa ett smartare elnät och ett smartare samhälle där alla kunder kan vara med och bidra, säger Cecilia Zetterström, chef för Kund och Marknad på Vattenfall Eldistribution.
Vill du veta mer om den smarta elmätaren och elmätarbytet kan du läsa om det här.