Text: OEM Motor
DC-motorstyrkorten EM-241C och EM-363C erbjuder båda en mängd funktioner för säker och effektiv drift. Men vad skiljer dem åt, och vad innebär de extra funktionerna hos EM-363C för mer avancerade tillämpningar?
Här reder vi ut skillnaderna och hur du kan välja rätt kort för just din applikation.
De är båda DC-motorstyrningarna med flera funktioner för smidig och säker drift. De erbjuder justerbar acceleration och deceleration, överströmsskydd, två förinställda hastigheter och möjlighet till analog hastighetsstyrning. Enheterna har även gränslägesingångar, felsignalering och en mängd justerbara parametrar.
Skillnad dimensioner
EM-241C EM-363C
Mått: 42x72x25 mm
Mått med DIN-skenbas: 45x80x45 mm
Vikt: 75 g
Mått: 89x26x81 mm (h 88 mm med skenfot EM-T55)
Vikt: 169 g
EM-363C erbjuder ett antal extra funktioner som gör den lämplig för något mer komplexa tillämpningar:
24 V 4 A utgång: Levererar en spänning på 24 volt med en maximal ström på 4 ampere.
Bromsutgång: En NPN-öppen-kollektortyp utgång för att aktivera en broms. Utgången klarar upp till 35 volt och 4 ampere.
RS-485 A och RS-485 B: Dessa två stift används för RS-485-kommunikation enligt Modbus RTU-protokollet. Tillåtna baud-hastigheter är 9600 eller 19200 bitar per sekund.
Disable in: En NPN-ingång. När denna ingång aktiveras, avbryts alla pågående åtgärder och motorn stoppas omedelbart utan rampfunktion.
Robustare hölje: EM-363C har ett svart metallhölje och låsbara anslutningar, vilket gör den mer lämpad för industriella och fordonsapplikationer. Enheten kan monteras både horisontellt och vertikalt, antingen med skruv eller med en DIN-skena.
Läs även: Funktionsguide för EM-241C