Nyheter

E.ON planerar för en ny mellanlastanläggning i Malmö

Med sikte på en hållbar energiframtid planerar E.ON Energiinfrastruktur AB att uppföra en ny mellanlastanläggning på 165 MWth för fjärrvärme och elproduktion i Malmö. Driftklart har haft en central roll i projektet genom att vara delaktig i förstudien för Yttre Bränsle och samordnande teknisk projektledare för anläggningen i sin helhet.

E.ON står inför en betydande uppgradering av sitt energisystem i Malmö. Med en växande stad och ökande energibehov är det avgörande att säkerställa en stabil och effektiv energiförsörjning. Den nya mellanlastanläggningen kommer att ersätta äldre mellanlast, som idag främst består av värme från Heleneholmsverket, och gå in under de kallare månaderna för att stötta upp värmebehovet och avlastar elnätet med kraftvärme.

Projektorganisation och Driftklarts roll

Projektet är uppdelat i flera delprojekt för att effektivt hantera dess komplexitet. Gustav Egerup är övergripande projektledare med fokus på miljötillstånd, detaljplan och andra tillståndsfrågor.

Magnus Emanuelsson från Driftklart är teknisk projektledare och ansvarar för de tekniska aspekterna, inklusive upphandling av panna, rökgasrening, bränslehantering och anläggningens layout på den 14 hektar stora tomten.

Under våren och sommaren 2024 har Driftklart, med Monica Kaija, Jakob Thynell och med andra aktörer, genomfört en omfattande förstudie för LOT Yttre bränsle.

Arbetet har innefattat:

Projektledning och samordning: Löpande möten i både den övergripande projektgruppen och delprojektgruppen för yttre bränsle och logistik.

Teknisk utvärdering: Analyser av olika tekniska lösningar för bränslehantering, inklusive transportörer och lagringsalternativ.

SWOT-analys: Genomförande av en SWOT-analys med en bred grupp av intressenter för att identifiera styrkor, svagheter, möjligheter och hot i projektet.

Referensbesök: Besök på flera fastbränsleeldade anläggningar—bland annat i Borås, Örtofta, Örebro och Norrköping—för att dra lärdomar från befintliga lösningar och undvika potentiella fallgropar.

Leverantörskontakter: Inhämtning av budgetofferter och teknisk information från leverantörer av processutrustning.

Rapportering: Sammanställning av en detaljerad rapport som beskriver teknikval, tomtutnyttjande och logistik, avsedd att fungera som beslutsunderlag för projektets fortsatta faser.

Tekniska utmaningar och lösningar

En av de mest betydande tekniska utmaningarna har varit att optimera layouten för bränslehanteringen på den begränsade tomtytan, särskilt med tanke på att bränslet ska kunna tas emot via båt, tåg och lastbil.

– Vi behöver hitta en modell som gör det optimalt för de tre olika sätten att ta in bränslet. Det har varit viktigt att se hur andra anläggningar har löst detta, även om vi ännu inte har hittat en perfekt referens. Detta innebär att vi bryter ny mark och behöver utforska detta djupare i nästa skede, säger Magnus Emanuelsson.

Referensbesöken har varit mycket givande i detta avseende. I exempelvis Borås fann teamet många paralleller och innovativa lösningar som passar in i den design de nu överväger.

– Borås var verkligen en bra referens för oss. Anläggningen där har bra lösningar som liknar till viss del det vi planerar att bygga, säger Magnus.

Ett återkommande tema har varit hanteringen av damm i bränslehanteringsprocessen. Många anläggningar upplever problem med dammfilter för att skapa undertryck i utrustningen, men genom att studera lösningar i Örebro har teamet kunnat identifiera effektiva metoder för att minska dammansamling och förbättra filterfunktionen.

Samverkan och projektstyrka

En nyckelfaktor för projektets framgång har varit det nära samarbetet mellan Driftklart, E.ON och andra konsulter.

– För oss på Driftklart är det väldigt skoj att kunna stötta E.ON med flera discipliner och ha ett givande kunskapsutbyte och samverkan med andra konsulter, säger Jakob Thynell.

Monica Kaija lyfter fram vikten av en väl sammansatt projektorganisation:

– Projektorganisationen är väl strukturerad med erfarna personer som bidrar med djup kompetens. Det har skapat en god stämning och ett helhetstänk som är avgörande för ett så komplext projekt.

SWOT-analysen bidrog till att identifiera E.ON:s styrkor, såsom erfarenhet av liknande stora projekt och intern expertis inom både projektledning och drift av energianläggningar. Detta, tillsammans med Driftklarts tekniska kunnande, har lagt grunden för en robust och effektiv projektplan.

Framåtblick och Driftklarts fortsatta roll

Med förstudien avslutad ser Driftklart fram emot att fortsätta sin medverkan i projektets nästa fas.

– Den här förstudien har gett oss mycket kunskap och rätt insikter inför kommande steg, säger Monica. Vi har fått bra svar på frågor och identifierat nya viktiga frågeställningar som vi tar med oss framåt.

E.ON:s satsning på en ny mellanlastanläggning i Malmö är ett betydande steg mot att säkra stadens framtida energibehov på ett robust sätt. Driftklarts insatser i förstudien lägger en stabil grund för projektets fortsatta framgång och goda samarbeten mellan alla parter.

För mer information om Driftklarts tjänster inom energisektorn, besök www.driftklart.se/tjanster/energi