Nyheter

Intervju med uppfinnaren Olle Årman 

Att kombinera entreprenörsanda med uppfinnarens nyfikenhet har varit en framgångsrik formel för Olle Årman, grundaren av Boxicon Fastighetsboxar AB. Efter att ha varit verksam inom branschen sedan 2007 och varit med och grundat en tidigare konkurrent, kände han sig inte klar med postboxar.  

Med en passion för att ständigt förbättra och förnya, startade han resan på nytt med Boxicon. I denna intervju får vi en inblick i Olles kreativa process, utmaningar och hur han genom teknisk innovation strävar efter att göra produkter som är både bättre och billigare än konkurrenternas – en kombination som ofta ses som omöjlig. Han delar också med sig av sina tankar kring hur framtidens digitala postboxar kan förändra branschen och påverka samhället i stort.

Vad inspirerade dig att börja arbeta som uppfinnare?

Jag älskar utmaningar i allmänhet, och att starta och driva företag är en riktig utmaning. När man jobbar med produkter i konkurrens med andra företag är varje del viktig. En del av utmaningen är att erbjuda bättre och billigare produkter. Att kombinera bättre och billigare är svårt, normalt väljer man antingen det ena eller det andra. Men här kommer uppfinnarandan in. Genom teknisk innovation kan vi bli bättre än våra konkurrenter. Så enkelt är det – jag uppfinner för att det är kul och för att vi vill bli bättre, både än oss själva och än våra konkurrenter.

Kan du berätta om din senaste uppfinning och vad som gör den unik?

Boxicon har varit en kavalkad av uppfinningar, från bolagets patent på konstruktionen till en lång rad förbättringar som gör vår postbox bättre än någon annan på marknaden. Den senaste uppfinningen är en helgjuten namnskylt som har flera fördelar. Den är enkel att installera, den förenklar den annars komplicerade namnmärkningen, och den kan inte lossna. Det är kanske en enkel produkt, men den innebär stora förbättringar och är så unik i sin funktion och utformning att den helt klart kan klassas som en uppfinning.

Hur ser din kreativa process ut när du utvecklar nya idéer och innovationer?

Vi tittar på vår produkt ur produktions-, kostnads- och kundperspektiv och funderar på vad vi kan förbättra. Det kan vara att kunder klagar på dålig namnmärkning. I stället för att säga ”så här har det alltid varit och så här kommer det att förbli”, funderar vi på hur det kan göras bättre. När man väl har börjat, kan man inte sluta. Jag funderar tills vi har en lösning.

Vilka utmaningar har du stött på som uppfinnare och hur har du övervunnit dem?

Verkligheten är den ultimata utmaningen. Hur mycket jag än tänker på hur produkten ska användas och vilka fördelar den ska ge, så uppstår ofta problem som ställer till det. Om vi tar namnskylten som exempel, så är det en fantastisk uppfinning, men den första infästningen misslyckades vi med, så att namnskyltarna lossnade. Vi löste problemet snabbt, men några tusen fack hann få problem innan det var löst. En annan utmaning är att ibland inte hitta en lösning alls. Det finns idéer som jag helt enkelt har lagt åt sidan, antingen för att jag inte hittade en lösning, eller för att lösningen inte var tillräckligt bra.

Hur tror du att din uppfinning kommer att påverka branschen och samhället i stort?

Boxicon har på kort tid blivit den största aktören på marknaden. Våra konkurrenter kommer att bli tvungna att följa efter eller hitta bättre lösningar. All innovation som fungerar inom en bransch och driver affärerna mot en viss produkt påverkar branschen.

Vi har utvecklat digitala postboxar som är enklare, ofta billigare och framför allt bättre än äldre system. Vi har också implementerat funktioner för delning av behörighet på ett sätt som gör att vi tror att postboxar kommer att bli alltmer digitala. Det gör att människor kan använda postboxar på fler sätt än att bara ta emot enkla brev.   

Finns det några särskilda personer eller händelser som har påverkat din karriär som uppfinnare?

Det finns personer som Elon Musk, som jag definitivt ser upp till både som uppfinnare och företagare. Han gör mycket som anses vara omöjligt möjligt, och det inspirerar såklart.

När det gäller händelser är gnälliga kunder något som har en särskild plats för oss uppfinnare. Det är ofta från kunder som ger kritik som nya och bättre produkter uppstår, vilket också gynnar de kunder som inte klagar lika lätt.