Text: Marcus Titland, Sales Director för Industry på Schneider Electric Sverige
Digital transformation är en möjliggörare för att effektivisera verksamheten och nå bland annat tillväxt- och hållbarhetsmål. Trots detta misslyckas hela 70 procent av alla digitala transformationer. Rätt erfarenhet, en långsiktig plan och en genomtänkt strategi är ett måste för att lyckas.
Digital transformation handlar inte bara om att digitalisera, utan att använda teknologi för att förbättra, förnya och effektivisera verksamhetens olika delar. För industriföretag innebär det bland annat att leveranskedjor blir smartare och fler datadrivna beslut för förbättrad driftsäkerhet, effektivitet och hållbarhet kan fattas.
Men det är inte utan utmaningar.
Höga kostnader, komplex implementering och bristande erfarenhet skapar problem. Många företag har dessutom svårt att motivera en investering av en digital transformation när verksamheten fungerar som den alltid har gjort.
För att lyckas krävs en avvägning mellan en global vision och förmågan att anpassa och genomföra förändringar utifrån lokala behov. Uppifrån krävs ett stöd från ledningen för att uppmuntra organisationen att bli digitalt inriktade och för att driva projektet. Nerifrån behövs medarbetarnas engagemang för att digitalisera utifrån behov och önskemål.
I en undersökning från oss på Schneider Electric och Omida ser vi att hela 94 procent av industrierna globalt tror att digital transformation kommer ha en stor påverkan på verksamheten inom två till tre år (2022). Trots detta känner sig endast 55 procent ”någorlunda utrustade” att genomföra förändringarna, och endast 30 procent når sina mål.
Erfarenhet och rätt strategi är därför viktigt för att minska klyftan mellan planer och praktiskt genomförande. Tidigare kunskap är ett måste för att lyckas med digital transformation och i dagsläget är det ofta bristen på erfarenhet som leder till att målbilden inte uppnås.
För att nyttja erfarenhet från flera områden arbetar vårt Industrial Digital Transformation Service Team tillsammans med företag och implementerar heltäckande digitala transformationsprojekt inom ett flertal områden. Vi sätter en långsiktig strategi som bryts ner i flera arbetsflöden och proof of concepts, för att testa och validera varje steg innan fullskalig implementering. Detta tillvägagångssätt minskar riskerna och ökar sannolikheten att lyckas.
Vi analyserar även den förväntade avkastningen (ROI) för att bedöma projektets lönsamhet. Många av utmaningarna börjar redan under förberedelsen. Dessutom är det få företag som förstår omfattningen av en digital transformation. Det behövs en bredare bild av vad det innebär och en förståelse för att det tar tid, något som kräver tydliga prioriteringar.
Att hantera förändringar i verksamheten är också kritiskt, då ny teknik och nya processer kan skapa osäkerhet bland medarbetarna.
Hela organisationen, särskilt de medarbetare som berörs av förändringen, måste därför involveras för att säkerställa framgång.
Potentialen för digital transformation är enorm, men för att övervinna de hinder som finns på vägen behövs både rätt expertis och en välgenomtänkt strategi. Det krävs att företag investerar i både teknologi och samarbete för att kunna nå sina långsiktiga mål och ta vara på digitaliseringens möjligheter. Teknologin ska stärka, inte ersätta, medarbetare – det är en viktig utgångspunkt.
Så lyckas organisationen med digital transformation:
Engagera organisationen – All typ av förändring är en utmaning för organisationen. Förändringsprocessen måste därför vara prioriterad och drivas av ledningen samt involvera hela organisationen.
Låt det ta tid – Förändringar sker inte över en natt. Att digitalisera är en kontinuerlig process som kräver tid och rätt inställning.
Ha en långsiktig strategi – Det är svårt att digitalisera något som inte finns dokumenterat. Ha en tydlig och välgenomtänkt strategi som bryts ner och testas genom processens gång. Jämför mot andra digitala transformationer och ha en noggrann programhantering.