Efter fyra år var det äntligen dags. Under måndagen den 9 september sprängdes den första delsträckan av Stockholms nya avloppstunnel klart i Bromma.
Stockholms 1,4 mil långa avloppstunnel som byggs mellan Åkeshov och Sicklaanläggningen håller på att sprängas ut från sex platser samtidigt och nu har den första fyra kilometer långa delsträckan sprängts klart. Tunneln i Bromma som är drygt 20 kvadrat i genomskärning har sprängts ut från två håll, fram till dess att tunnelfronterna möts. Den nya tunneln sträcker sig djupt ner i marken på mellan 30 till 90 meters djup under Stockholm.
Parallellt med att den nya avloppstunneln byggs ut, byggs även hälften av bräddpunkterna bort. Den säkerhetsventil som innebär att orenat avloppsvatten under vissa omständigheter behöver släppas ut då avloppsledningssystemet blir överlastat, vilket kan ske i samband med kraftiga regn.
– En av fördelarna med den nya tunneln är att vi i samband med överbelastning kommer kunna avlasta systemet genom att släppa ut orenat avloppsvatten i den nya tunnel och därmed förhindra oönskade utsläpp till Mälaren, säger Hans Sundström, samordnande byggledare på Stockholm Vatten och Avfall.
Tunneln är en del i den omfattande ombyggnationen av Stockholmarnas avloppsrening. Ett viktigt miljöprojekt som bidrar till en mer effektiv rening av bland annat kväve och fosfor samt även mikroplaster. Projektet leder därmed till att övergödning av Östersjön minskar samtidigt som den nya avloppstunneln mellan Åkeshov och Sickla bidrar till att skydda Mälaren från oönskade utsläpp.
Fakta
15 juni 2020 påbörjades sprängningsarbetet för avloppstunnel mellan Åkeshov och Smedslätten
Sista sprängningssalvan i Bromma avfyrades 9 september 2024, vilket innebär att två tunnlar blev en fyra kilometer lång ny avloppstunnel.
Preliminära beräkningar visar att omkring 275 000 ton berg har sprängts bort.