Nyheter

Adrian Park, Hexagon: ”Hur hanterar industriföretagen en minskande arbetsstyrka?”

Text: Adrian Park, VP chef för pre-sales, Hexagon Asset Lifecycle Intelligence (ALI)

Kan svenska och europeiska industriföretag fortsätta växa trots en minskande arbetsstyrka? 

Det blir en avgörande fråga det närmaste årtiondet. Europa befinner sig i så kallad demografisk nedgång, befolkningen blir allt äldre samtidigt som antalet arbetsföra minskar. Enligt FN-statistik analyserad i Financial Times är Europa den enda kontinenten med minskande demografi.

Andelen arbetsföra personer mellan 18 och 65 år i Europa beräknas minska med 5% fram till 2033. I Sverige är den så kallade försörjningskvoten för närvarande 0,79. Det innebär att för varje 100 personer i arbetsför ålder går det 77 som inte är det. Den siffran beräknas öka till 89 år 2070.

Förändringarna får stora konsekvenser och leder till allt från kompetensbrist till lägre produktivitet och ett ökat tryck på samhällskostnader. Industriföretag vars medarbetare närmar sig pensionsåldern riskerar dessutom råka ut för en kombination av problem.

Samtidigt som stora grupper medarbetare går i pension finns färre yngre kvalificerade kandidater att tillgå och kraven ökar på att minska invandringen. Detta drabbar framförallt tung industri där det redan idag är svårt att attrahera de yngre.

Olje- och gasindustrin kan bli en av de första branscherna som drabbas på det här sättet. 20% av arbetsstyrkan i Europa är redan idag över 55 år och det har under många år varit svårt att attrahera yngre. Kompetensbristen är redan stor inom områden som ingenjörsvetenskap och underhåll samt specialiserade områden som svetsning. Därför investerar ledande företag stora summor på att omvandla sin verksamhet, digitalisera, automatisera eller så mycket som möjligt utföra processer på distans.

Titta på Japan

Även om Europa är den enda kontinenten med minskande befolkning i arbetsför ålder, finns länder som kan visa hur man kan hantera utmaningarna. Japans arbetsföra befolkning har minskat från 86 till 73 miljoner sedan 2000.

Japanska företag inom olje- och gasbranschen har därför tvingats få verksamheten att fungera med färre medarbetare och att bättre förvalta äldre medarbetares kunskap. När ENEOS skulle pensionera en stor grupp medarbetare, digitaliserade de viktiga verksamhetsprocesser och viss informationsöverföring som exempelvis mellan olika skift och vid hantering av incidenter.

Det underlättade att automatisera aktiviteter som tog mycket tid för personalen, som att sammanställa rapporter eller ta fram data. I ett läge där företag slåss om en begränsad talangpool, kan möjligheten att ta bort mindre komplexa administrativa uppgifter inte bara öka produktiviteten utan även bidra till att medarbetare stannar kvar på företaget.

Nya tekniker underlättar rutinarbeten

En annan strategi som minskar effekterna av kommande kompetensbrist och höga personalkostnader är att använda nya teknologier för arbetsuppgifter som tidigare skedde fysiskt på plats.

Så kallad offshoring är inget nytt, men teknikutvecklingen inom områden som drönare och handhållna laserskannrar ökar användningen inom fler områden. Medarbetare kan på distans få en exakt och detaljerad bild av utrustning och platsplaner.

Många industriföretag har också implementerat digitala tvillingar av sina anläggningar som ger direkt tillgång till underhållshistorik och teknisk dokumentation.

Sådan teknisk utveckling innebär att utrustning kan övervakas på distans, tusentals mils bort och att vissa processer, som linjeinspektioner kan genomföras helt på distans.

Dessa möjligheter är speciellt intressanta för olje- och gasföretag, vars anläggningar kan vara lokaliserade på svåråtkomliga platser och spridda över stora geografiska områden: Att ta aktiviteter “offshore” kan även ge förbättringar ur säkerhetsperspektiv.

Tack vare bildteknologier som laserskanning av data och en digital tvilling med all verksamhetsdata och dokumentation kunde Harbour Energy, Nordsjöns ledande olje- och gasproducenten genomföra specifika inspektioner och linjeinspektioner helt på distans från Indien.

Fokus på produktivitet

Dessa strategier är en del av en mer generell diskussion, som drevs på av pandemin, om vilka uppgifter som måste ske på plats och vad som kan tas bort helt, automatiseras eller genomföras på distans.

Minskningarna av den arbetsföra befolkningen i Europa accelererar ytterligare trenden och ger fördelar till de företag som redan har optimerat sin verksamhet och gjort den mindre arbetsintensiv.

Det gäller framförallt i branscher som traditionell är beroende av medarbetare som finns på plats fysiskt, som olja och gas. International Energy Agency menar att 40% av arbeten inom energisektorn potentiellt skulle kunna genomföras på distans.

En sådan omställning kommer att leda till mindre personalintensiva verksamheter men också smartare. Genom att till exempel gå från reaktiva underhållsinsatser till prediktiva, baserade på automatiska data-analyser, har visat sig förbättra produktiviteten med upp till 25% enligt konsultbyrån Deloitte.

Artificiell Intelligens kommer att ha en viktig roll för förändringen. Företag som redan undersöker hur AI och konversationsgränssnitt, kombinerat med digitala tvillingar, kan hjälpa nya medarbetare och de som befinner sig i mitten av organisationen lära sig om verksamheten och processerna. Det leder till att någon med 5 års erfarenhet kan öka produktiviteten och närma sig den som jobbat 20 år i branschen.

Produktivitetsvinster kan nås genom att attackera datasilos, processer som kräver papper och penna och dålig hantering av informationshantering. Hur väl europeiska företag, särskilt de inom olja- och gassektorn, kan hantera ökande personalkostnader och minskande arbetsstyrka, kommer att avgöra hur bra det går för dem de närmaste tio åren.