Nyheter

ABB:s undersökning visar att den globala försörjningskedjan inom fordonsindustrin behöver ta till sig automation

En ny global undersökning som beställts av ABB Robotics och genomförts av Automotive Manufacturing Solutions (AMS) slår fast att även om automation anses avgörande för framtiden inom fordonsindustrin är det fortfarande många företag i försörjningskedjan som ännu inte börjat dra nytta av de fördelar som robotik och digitalisering erbjuder.

Nästan alla respondenter (97 procent) anser att automation och robotik kommer att omvandla fordonsindustrin de kommande fem åren medan ungefär lika många (96 procent) menar att programvara, digitalisering och datahantering kommer att vara lika viktigt.

När de tillfrågades om hastigheten på investeringarna ansåg flertalet att nya OEM- och startup-företag ligger väl framme och investerar antingen ’mycket bra’ (38 procent) eller ’ganska bra’ (28 procent) följt av äldre OEM-företag där 31 procent ansåg att de tar till sig automationen ’mycket bra’. Det är dock enbart 7 procent som anser att Tier 2-leverantörer gör de investeringar som krävs och att Tier 3-leverantörer ligger efter ännu mer med enbart 3 procent.

– Automation har traditionellt setts som något som är reserverat för bara de allra största tillverkarna, säger Joerg Reger, chef för ABB Robotics Automotive Business Line. Men i själva verket kan ABB:s omfattande portfölj, som omfattar allt från kollaborativa robotar (cobotar), stora industrirobotar och AI-drivna autonoma mobila robotar (AMR), som alla drivs med ledande programvarulösningar, lösa utmaningarna som också de minsta producenterna ställs inför. Automation kan göra mindre företag mer motståndskraftiga, flexibla och effektiva.

Exempel: ABB:s tvåarmade cobot YuMi® har nyligen hjälpt det japanska företaget SUS Corporationleverantör av formpressade aluminiumkomponenter, att minska monteringstiden och öka produktiviteten med 20 procent. Genom att introducera denna välbehövliga flexibilitet kan företaget reagera på fluktuationer i efterfrågan och få en uppskattad återbetalningstid på mindre än två år.

Daniel Harrison, Automotive Analyst på Automotive Manufacturing Solutions (AMS):

– Även om både nya och redan etablerade tillverkare gör stora investeringar agerar inte den centrala försörjningskedjan uppströms lika snabbt. Detta kan visa sig problematiskt både vad gäller kostnader och hur snabbt nya och allt mer komplexa komponenter för elfordon och uppkopplade fordon levereras till fabriken. Prisvärda och praktiska lösningar för automation och robotik behöver vara tillgängliga för hela industrin.