Höjdpunkter från rapporten
(1) Intäkterna var fortsatt starka tack vare ett stabilt värdeskapande per kund, drivet av en ökad anslutningsgrad av batterier och försäljning av abonnemangsportföljer.
– Total rörelseintäkt ökade med 14% till 233 MNOK (205MNOK), inklusive vinst från portföljförsäljning
– Genererade intäkter var oförändrade på 278 MNOK (282 MNOK) (-1%)
– Total rörelseintäkt ökade med 14% till 233 MNOK (205MNOK), inklusive vinst från portföljförsäljning
– Genererade intäkter var oförändrade på 278 MNOK (282 MNOK) (-1%)
(2) Högre effektivitet inom organisationen
– Kostnadsbesparingar på 80-100 MNOK per år genomfördes under fjärde kvartalet, inklusive uppsägningar av personal och minskningar av försäljnings-, administrations- och allmänna kostnader i hela koncernen, för att skapa en mer slimmad organisation. P&L-effekten av kostnadsminskningarna förväntas bli synlig från och med Q1 2024 och materialiseras i slutet av Q2 2024.
(3) Batterierna är här för att stanna
Trots att Skatteverket ändrade villkoren för det gröna avdraget för investeringar i hemmabatterier i januari, tror Otovo att 2024 blir ett starkt år för batterier. I Q4 2023 låg andelen kunder som köpte batterier i Sverige på hela 55 procent, jämfört med 6 procent samma kvartal 2022. Trenden är stark i Europa och att 2024 blir ett viktigt år för batterierna.
(4) Rekordlåga priserna på installationer
Kostnaden för solenergianläggningar för villaägare ligger på rekordlåga nivåer. I takt med att 2024 fortlöper hotar det globala geopolitiska läget transportkostnaderna och supervalåret bäddar för ny miljöpolitik i flera delar av världen. Samtidigt har ett flertal tekniska förbättringar ägt rum, vilket har sänkt priserna och stärkt produkternas prestanda.
(5) Starkt värdeskapande per kund
-Bruttomarginalen ökade till 26%, vilket är det högsta någonsin (20%)
– Genomsnittlig orderstorlek på 125 000 NOK, en ökning med 4%, vilket visar på resiliens i en marknad där kostnaderna för solenergi sjunker
– Batteriandelen steg till 35% (26%)
– Abonnemangsandelen ligger stark på 33% (27%)
(4) Försäljningen understiger tidigare resultat, men närmar sig förra årets jämförelsetal
– 1.946 installationer jämfört med 2.205 samma kvartal föregående år (en minskning med 12%)
– 1.641 sålda enheter jämfört med 1.826 samma kvartal föregående år (- 10%)