Nyheter

De ska bygga världens första storskaliga elektrobränslefabrik

– Det här avtalet markerar startskottet på ett helt nytt samarbete som snabbar på övergången till fossilfritt bränsle för flyget och som kommer att ge oss tillgång till en produkt som finns i begränsade mängder. Ökad produktion av den här typen av bränslen är helt avgörande om vi ska lyckas med omställningen till ett mer hållbart flyg. Jag är väldigt glad över att vi har resurser, kompetensen och tekniken för att kunna göra det här tillsammans med Norsk e-Fuel, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.

Norwegian är nu delägare i Norsk e-Fuel. Bolaget ska etablera det som kan bli världens första storskaliga elektrobränslefabrik. Det fossilfria flygbränslet ska produceras vid en anläggning i Mosjøen i Nordnorge och partnerskapet kommer att ge tidig tillgång till helt nödvändigt fossilfritt flygbränsle.

Under 2023 etablerade Norwegian och Norsk e-Fuel ett strategiskt partneravtal för att bygga världens första storskaliga elektrobränslefabrik i Nordnorge. Elektrobränsle, även kallat e-bränsle, är fossilfritt flygbränsle som kan användas på dagens flygplansflotta. Partnerskapet en viktig milstolpe för Norwegians mål om att minska utsläppen med 45 procent till 2030.

– Vi har ambitiösa planer på att öka produktionskapaciteten för elektrobränsle så fort som möjligt för att kunna leverera fossilfritt bränsle till flygbranschen. Förpliktelsen från Norwegian och våra andra partners visar inte bara på en stark tillit till våra mål, vår affärsidé och vårt team, det visar även en djup förståelse för hur viktigt elektrobränsle är för att skapa framtidens flyg, säger Karl Hauptmeier, VD för Norsk e-Fuel.

Partneravtalet med Norsk e-Fuel säkrar en andel i bolaget och långsiktig tillgång till fossilfritt flygbränsle. Inledningsvis har Norwegian investerat över 12 miljoner norska kronor och ytterligare 45-50 miljoner norska kronor kommer att investeras vid nästa milstolpe i projektet. Det här säkrar över 7 000 ton bränsle om året för Norwegian från den första fabriken, och mängden kan öka till 29 000 ton per år om planerna på ytterligare två fabriker realiseras. Fabriken i Mosjøen kommer sannolikt att bli den första i sitt slag i världen och sätter fart på både produktion och tillgänglighet till den här typen av bränsle.

– Partnerskapet med Norsk e-Fuel är helt i linje med våra ambitioner om att minska utsläppen och elektrobränsle kan innebära framfart för hela branschen. Det här är inte bara centralt för Norwegian och vårt arbete med att minska utsläppen, utan även en milstolpe för hela flygbranschen, fortsätter Karlsen.

Som ett exempel så motsvarar 7 000 ton fossilfritt bränsle från Mosjøen all bränsleförbrukning för 430 000 passagerare som flyger inrikes i Norge mellan Bodø och Oslo. Total reser cirka 550 000 passagerare på inrikeslinjen varje år.

För flygbolag i bland annat Sverige och Norge finns redan idag ett inblandningskrav på fossilfritt flygbränsle. Under hösten 2023 fattade EU beslut om krav på gradvis ökad inblandning av fossilfria flygbränslen från och med 2025, RefuelEU aviation. Direktivet innebär att inblandningskravet är 6 procent 2030 med en gradvis ökning till 70 procent 2050, där cirka hälften ska vara elektrobränsle.