Nyheter

ABB levererar sjöfartsindustrins första megawatt-laddningssystem (MCS)

ABB har säkrat ett kontrakt med Auckland Transport (AT) för att leverera sjöfartsindustrins första megawatt-laddningssystem (MCS) för att ladda elektriska färjor med samma gränssnitt som lastbilar och flygplan. Genom att sänka inträdesbarriären förväntas det standardiserade och mycket anpassningsbara systemet förbättra elektriska fartygs konkurrenskraft gentemot fossildrivna motsvarigheter.

Som en del av sitt Mission Electric-initiativ har AT beställt två helelektriska färjor med 200 säten och två hybrid-elektriska färjor för 300 passagerare och förväntas bli den största operatören av elektriska färjor på södra halvklotet till år 2030. Genom att ersätta konventionella dieseldrivna färjor beräknas de nya färjorna hjälpa AT att minska dieselanvändningen med 1,5 miljoner liter och CO2e -utsläppen med 4 000 ton per år, motsvarande de årliga utsläppen som genereras av cirka 90 dieselbussar.

– Det är otroligt spännande att visa vägen med modern kollektivtrafik med låga utsläpp, säger Nathan Cammock, Programme Director, Auckland Transport. Våra nya Auckland-ägda färjor kommer att ha större passagerarkapacitet, förbättrad tillgänglighet och ge en bättre kundupplevelse. De kommer att förlita sig på en modern laddinfrastruktur för att leverera dessa funktioner.

Medan färjor bara transporterar sex procent av kollektivtrafikanvändarna i Auckland, producerar deras dieselmotorer 20 procent av stadens utsläpp av växthusgaser från kollektivtrafiken.1 Nya Zeeland har satt upp mål för minskade koldioxidutsläpp genom att inkludera ett mål för nettonollutsläpp år 2050 i sin Zero Carbon Act. AT har ansvaret för kollektivtrafikens infrastruktur runt Haurakibukten, och har därför valt att elektrifiera sin färjetrafik med CharIN megawatt-laddningssystemstandarden.

ABB kommer att arbeta med lokala partners för att konstruera, leverera och installera fem kompletta laddningslösningar under 2024 och 2025 vid flera färjeterminaler. Varje system kommer att ha två 1,65MW laddare, bestående av en transformator, ACS880-omvandlare, MCS-kontakter och kabelhantering på färjepontonerna.

Laddarna kommer att leverera över tre megawatt likström (DC) för att stödja de höga effekter som krävs för att upprätthålla en effektiv färjetrafik med korta uppehåll för på- och avstigning. Laddkontakterna kommer att hanteras av besättningen under passagerarnas på- och avstigning.

Auckland-installationen kommer också att vara ABB:s första MCS-levereras som drar nytta av det standardiserade plug-in-gränssnittet, även om företaget har levererat landbaserade anslutningar i över 20 år sedan det första kontraktet med Princess Cruises i Alaska. Auckland-lösningen kommer att ha liknande laddningskapacitet som ABB:s landmärkesprojekt för laddning av 10 helelektriska färjor för kollektivtrafikleverantören Transtejo Soflusa i Lissabon, Portugal.

– ABB:s beprövade erfarenhet av att leverera robusta och högpresterande laddningslösningar för fartyg och deras vilja att ta till sig megawattladdningssystemet var viktiga faktorer i AT:s val, kommenterar Murray Burt, Chief Engineer, Auckland Transport. Det var viktigt att kombinera ABB:s globala supportkapacitet och långvariga lokala närvaro i ett projekt som kommer att förändra Aucklands färjetrafik.

– Färjor förbinder samhällen och har en betydande inverkan på miljön, säger Palemia Field, Ferry Segment Manager, ABB Marine & Ports. Det finns ett välkänt maori-ordspråk som säger ”ka pū te ruha, ka hao te rangatahi”, eller ”när det gamla fiskenätet är slitet läggs det åt sidan för att ge plats åt det nya fiskenätet”. Elektrifiering är avgörande och vi måste gå bort från utsläppsgenererande teknik. Buller- och utsläppsfri drift gynnar samhället, både i stort och lokalt, medan passagerare ombord får förbättrad resekomfort tack vare mindre vibrationer.

När elektrifieringen av den globala färjeflottan ökar förväntar sig ABB att fler operatörer väljer ett standardiserat gränssnitt som är bekant från andra branscher. ”Vi är redo att leverera MCS-lösningen för att möta efterfrågan där standardiserade anslutningar gör det enklare för operatörer att designa sina färjor och terminaler,” säger Field.

Beställningar av elektriska färjor utgjorde 37 procent av levererad marin batterikapacitet mellan 2019 och 2022, enligt forskning publicerad av IDTechEx2. En prognos för 2023 från Spherical Insights3 tyder på att marknaden för alla typer av elektriska fartyg kommer att fördubblas i värde till 2030 över en 2021 baslinje, för att överstiga 10,5 miljarder dollar.