Nyheter

Banbrytande synkronmotorer IE5+ från Nord Drivesystems sparar CO2 och material

Den permanentmagnetbaserade synkronmotorn IE5+ från Nord Drivesystems överstiger med råge den högsta effektivitetsklassen IE5. Den i synnerhet kompakta och energieffektiva motor ger en konstant hög effektivitet på upp till 93 procent och över, med ett brett vridmomentsområde, vilket också skapas optimal energiprestanda i dellastnings och delhastighetsområden.

Markant lägre CO2-utsläpp än IE3

Det betyder att IE5+ motorn inte bara sparar energi utan även utsläpp. Jämfört med en konventionell IE3 asynkronmotor minskar IE5+ synkronmotor utsläppen med cirka 0,15 t CO2 om året. Detta avser alltså en enda motor. I stora system, exempelvis inom intralogistik med hundratals eller till och med tusentals enheter ger detta en imponerande besparing totalt sett.

Kalkylen är baserad på följande förutsättningar:

IE3 asynkronmotor med 0,75 kW, 83 % motoreffektivitet och spiralformad konisk växel
IE5+ synkronmotor med 0,75 kW, 93 % motoreffektivitet och spiralformad konisk växel
Period: 16 drifttimmar per dag, vilket motsvarar 4 000 drifttimmar per år
Energibesparingar för IE5+: cirka 400 kWh per år
Minskning av utsläpp: 0,15 t CO2 per år (med en CO2-utsläppsfaktor på 366 g/kWh)

Inte bara energibesparingar utan även material

– IE5+ motorn från Nord kan även imponera med ytterligare en hållbarhetsfaktor: materialeffektivitet. Flera innovationer inom motordesign har hjälpt oss att åstadkomma betydande materialbesparingar med vår nya iE5+serie, säger marknadschef Jörg Niermann.

Nord Drivesystems utformade IE5+ som en åttapolig synkronmotor med IPM-design. Detta reducerar storleken på motorns aktiva komponenter vilken inte bara resulterar i materialbesparingar i form av metallhöljet utan även av det magnetiska materialet.

Minskad åtgång av sällsynta jordartsmetaller

På tal om materialbesparingar lyckades man även reducera åtgången av sällsynta jordartsmetaller i det magnetiska materialet. Sällsynta jordartsmetaller förekommer oftast i Ryssland, Kina och Brasilien och har stor påverkan på miljön i brytningen.

– Vi är glada över att vi har kunnat minska användningen av detta material signifikant, förklarar Niermann.

Med en 8-polig synkronmotor kan även statorn tillverkas med så kallad singel-tooth spiraler. Resultatet blir att värdefullt material såsom koppar enbart använts där det verkligen gör nytta och ineffektiv användning i spiralhuvudet minskar.

– Vår IE5+ synkronmotor kombinerar energieffektivitet med materialeffektivitet och tar därmed dubbla poäng i hållbarhetsbemärkelse, understryker Niermann. Detta gäller självfallet inte bara IE5+ motorn i sig utan hela DuoDrive-växelmotorn, i vilken IE5+ är integrerad.