Nyheter

Navigera i samarbetsdynamik: Förena insikter från sport till delade ansträngningar

Man kan dra nytta av insikter från sport till delade ansträngningar för användning inom flera olika områden. Oavsett om du är en företagare eller planerar någon annan typ av delad ansträngning så kan du dra nytta av flera av insikterna från sport.

Insikter från sport kan appliceras på mycket

Insikter från sport är nyttigt att använda sig av oavsett om man planerar att applicera de inom ett företag, en delad ansträngning eller något som spel.

Även om många insikter är unika till sporten som de kommer från, så finns det även en hel del som kan appliceras på det mesta i livet. Det är alltså något som kan användas på allt från olika typer av spel såsom betting utan licens till kompisgrupper eller hobbyverksamheter.

Tre stora insikter från sport att använda sig av

Nedan följer tre stora insikter från sport som är användbara i flera olika typer av delade ansträngningar, för allt från företag till andra grupper.

Optimera datainsamling och hantering

Aggressiv användning av extern data, ofta från video och platsbaserade enheter. Idrottslag använder allt mer video och platsdata för att förbättra prestanda och beslutsfattande.

I NBA finns det sex kameror i taket på varje arena som fångar alla rörelser av spelarna och bollen. I Major League Soccer bär varje spelare en GPS-baserad lokaliseringsenhet som fångar alla rörelser runt planen. Alla Major League Baseball-bollplaner har kameror som spårar varje plan, och många lag spårar också varje träff och fältspel med videokameror. 

Bortsett från ett aggressivt antagande av ny teknik för datafångst, är den viktigaste lärdomen för företag behovet av att utveckla kapacitet för att analysera data, vars mängd snabbt kan bli överväldigande.

Skapa strategiska partnerskap

Ta hjälp av ekosystemet. Proffsidrottslag är i grunden små företag. De har inte råd att bygga upp stora IT- eller analytiska staber, att samla in all sin egen data eller skriva sin egen programvara. 

Smarta team som Orlando Magic och San Francisco Giants har till exempel skapat strategiska partnerskap med leverantörer av data, analytisk mjukvara och hårdvara och kommunikation.

Detsamma gäller naturligtvis för små och medelstora företag – de behöver lika mycket hjälp från sitt ekosystem. Även stora organisationer kan ofta dra nytta av strategiska partnerskap med externa leverantörer av analytiska resurser.

Laget över jaget – överse vad som gynnar laget bäst

I slutändan är det hur laget presterar, inte individerna. Anledningen till att professionell baseboll var en tidig användare av analys är att det är relativt enkelt att mäta individuella spelares prestationer. Därav historier som den om Billy Beane i storfilmen Moneyball, som sedan har spridit sig till andra sporter som fotboll. Men baseboll, som de flesta andra professionella sporter och alla företag, är en lagsport.

I NBA fokuserar lagen på hur laget presterar när en spelare, eller grupp av spelare, är i spelet kontra utanför det. Även om en spelare har medelmåttiga poäng och returer, kan laget prestera bättre när den spelaren är på banan.

Variationer på den här typen av ”plus/minus”-analyser skulle också kunna tillämpas på företag. Hur presterar en grupp eller enhet när en viss chef övervakar den, och hur förändras prestationen när den chefen lämnar?