Nyheter

Hamburg: Northvolt och EMR sätter återvinningsanläggning för elbilsbatterier i drift

Battericellstillverkaren Northvolt och världens ledande metallåtervinningsföretag EMR har etablerat en batteriåtervinningsanläggning i Hamburg-Billbrook. Anläggningen invigdes igår av förste borgmästaren i den fria och hansestaden Hamburg, Dr. Peter Tschentscher, officiellt öppnad.

Det innovativa systemet är tänkt att återvinna traktionsbatterier från elbilar som har nått slutet av sin livslängd.

Den erbjuder därför en akut nödvändig kapacitet för batteriåtervinning i Europa, eftersom returen av traktionsbatterier kontinuerligt ökar.

Den nya anläggningen kommer att spela en avgörande roll i demonteringen av komplexa traktionsbatterier innan materialet vidarebearbetas eller återförs till den cirkulära försörjningskedjan.

I den 12 000 kvadratmeter stora återvinningsanläggningen på Halskestrasse i Hamburg Billbrook kan cirka 10 000 ton batteripaket lastas av och demonteras varje år. Anläggningen drivs och utrustas av EMR. Northvolt har tagit över anläggnings- och processplaneringen och det svenska företaget har även integrerat specialutvecklade batteriurladdnings- och demonteringslösningar.

Att ladda ur och ta isär batteripaket är det första steget i batteriåtervinningsprocessen. Med över 70 års erfarenhet av metallåtervinningsindustrin använder EMR sin expertis och processerfarenhet för att försiktigt ta bort högvärdigt koppar och aluminium så att materialet kan återanvändas. Råvarorna krävs för att tillverka batteriramar för elbilar för att göra nästa generations elfordon hållbara.

Därefter kommer de återstående batterimodulerna som återvinns från förpackningarna vid anläggningen att skickas till Northvolts tillverkningsanläggningar för återvinning. Där rivs modulerna för att möjliggöra återvinning av plast, aluminium och koppar. Det återstående materialet, så kallat svart material, bearbetas vid återvinningsanläggningen Revolt Ett i norra Sverige med hjälp av Northvolts hydrometteknik för att återvinna batterimaterial som litium, nickel, mangan och kobolt.

I nästa steg kommer dessa material att överföras till Northvolts katodmaterialproduktion, som i sin tur stödjer batteriproduktionen på plats. När det väl är färdigbyggt kommer Revolt Ett att möjliggöra bearbetning av 125 000 ton svart material per år – tillräckligt för att tillgodose ungefär hälften av råvarubehovet för katodproduktionen av den första Northvolt Gigafactory, Northvolt Ett i Skellefteå.

I varje steg i processen skapar materialet som återvinns av EMR och Northvolt ett helt nytt sätt att hämta de mineraler som behövs för att tillverka batterier – ett sätt som är ekonomiskt och miljömässigt mer fördelaktigt än traditionella gruvmetoder.

Anläggningen på Halsekstrasse i Hamburg-Billbrook invigdes idag av förste borgmästaren i den fria och hansestaden, Dr. Peter Tschentscher, öppnade officiellt som en del av en rundtur i företaget. Drivbatterierna levereras av Northvolt med batteripaket och moduler köpta i Europa. Förutom kasserade batteripaket av olika utföranden är anläggningen även utrustad för att ta emot och bearbeta återkallade batteripaket.

Med dessa varierande användningsområden representerar anläggningen ett nyckelelement i Northvolts portfölj av erbjudanden till sina fordonskunder och andra potentiella partners i behov av lösningar och kapacitet för återvinning av elbilsbatterier.

dr Peter Tschentscher, borgmästare i Fria och Hansastaden Hamburg:

– Hamburgs första återvinningsanläggning för e-fordonsbatterier byggs i Billbrook. Anläggningen från Northvolt och EMR är ett viktigt projekt för framtiden för e-mobilitet i Tyskland. Återvinning sparar råvaror och skyddar miljön. Detta kommer att ge den tyska fordonsindustrin bättre framtidsutsikter. Den kommer att bli mindre beroende av import av sällsynta och dyra råvaror och göra framsteg när det gäller den cirkulära ekonomin.

Emma Nehrenheim, Northvolts Chief Environmental Officer:

– EMR är en ledande global metallåtervinnare och en utmärkt partner i detta projekt. Förmågan att effektivt återvinna batterier är avgörande för att göra elfordonsrevolutionen så hållbar som möjligt. Med anläggningen i Hamburg , vi är redo att återvinna stora volymer europeiska batterier och fortsätta våra framsteg mot att etablera en cirkulär batteriindustri.

Murat Bayram, direktör på EMR:

– Att samarbeta med en av Europas mest innovativa batteritillverkare har gjort det möjligt för båda företagen att göra betydande framsteg i att skapa en verkligt cirkulär leveranskedja för EV-batteritillverkning. Den delade atmosfären av förtroende och samarbete var avgörande för framgången. av projektet. EMR:s decennier av prestationer har uppnåtts genom att konsekvent ta itu med varje utmaning – och klimatkrisen är inget undantag. Från vår VD till våra team på plats: hållbarhet, cirkulär ekonomi och att skydda världens värdefulla resurser finns på hjärtat av EMR:s verksamhet – som den här nya anläggningen visar.

Foto: Karsten Bergmann