Nyheter

Green Steel: RENK levererar specialväxellådor för tillverkning av ”grönt stål”

RENK Group, en marknadsledande tillverkare av verksamhetskritiska drivtekniker, levererar tre höghastighets specialväxlar via RENK-Maag GmbH, ett koncernbolag, för kompressorer för tillverkning av så kallat grönt stål till Siemens Energy Compressors GmbH som del av ”SALCOS”-projektet (Salzgitter Low CO2 Steelmaking) inom stålkoncernen Salzgitter AG.

De tre integrerade växlarna kommer att användas i kompressorerna i en direktreduktionsanläggning i SALCOS-projektet vid Salzgitter-anläggningen. RENK understryker därmed sin position som en nyckelleverantör för energiomställningen.

– Vi är mycket glada över att få vara en del av detta ledarprojekt för grönt stål i Tyskland, säger Nadine Despineux, VD för RENKs Marine & Industry Division. Med våra innovativa växellådslösningar för kompression av vätgas tänjer vi regelbundet på gränserna för vad som är tekniskt genomförbart med otroligt höga hastigheter. På så sätt bidrar vi redan till att minska CO2-utsläppen vid stålproduktion med cirka 30 procent. Vatten produceras då istället för CO2. På så sätt stöttar vi våra kunder rejält på vägen från fossil energi till klimatneutralitet. Och vi ser en stor tillväxtpotential, eftersom hela branschen just nu konverterar sina produktionsprocesser.

– Med vår teknik kan våra kunder byta till väterik reduktionsgas utan strukturella förändringar av de inbyggda kugghjulskompressorerna. Som namnet antyder är växellådan en integrerad del av detta. Vi är glada över att ha RENK-Maag som en stark partner vid vår sida. Med detta ledstjärnaprojekt stödjer vi våra industrikunder på deras väg mot koldioxidutsläpp och är därmed en viktig byggsten för stålindustrin för att nå sina CO2-reduktionsmål, säger Clemens Förster, försäljningschef för Siemens Energy Compressors GmbH.

– Våra höghastighetsväxlar för kompressorer är en viktig komponent för att öka vätgasekonomin – oavsett om det gäller lagring, bearbetning eller transport. Dessa turbokompressorer kännetecknas av en hög tryckuppbyggnad och är lämpliga för stora gasvolymer, säger Thomas Fritschi, VD för RENK-Maag i Winterthur.

– Närmare bestämt pratar vi om växlar med en hastighet på 8 000 till 50 000 varv per minut – men vi har också producerat enheter med en hastighet på över 60 000 varv per minut. Bara för jämförelse, motorvarvtalet för en personbil vid normal körning är maximalt 2 000 till 3 000 varv per minut.

Växlarna utvecklas och byggs på RENK-anläggningen i Winterthur, Schweiz. De används i en direktreduktionsanläggning i Siemens kompressorer. Vid direkt reduktion omvandlas järnmalm till järnsvamp med hjälp av ett reduktionsmedel. I processen löser den reducerande gasen upp syret ur järnmalmen utan att det smälter.

Denna process sker i direktreduktionsanläggningen vid övertryck och vid ca 1 050 °C. Järnmalmen reduceras till järnsvamp. Istället för CO2 producerar denna teknik vatten, som i sin tur återanvänds i den integrerade processen. I en direktreduktionsanläggning kan både naturgas och väte användas flexibelt som reduktionsmedel. På så sätt minskar naturgashalten successivt och ersätts slutligen helt av väte.

Mot denna bakgrund använder RENK i allt högre grad företagets befintliga industriella kunnande inom området höghastighetsväxellösningar, kopplingar och glidlager inom nya användningsområden, inklusive kolavskiljningsteknik och värmepumpar förutom vätgas.

Om RENK Group

RENK Group, med huvudkontor i Augsburg, Tyskland, är en globalt ledande tillverkare av affärskritiska drivlösningar på olika civila och militära slutmarknader. Vår produktportfölj inkluderar växlar, transmissioner, kraftpaket, hybridframdrivningssystem, fjädringssystem, glidlager, kopplingar & kopplingar och testsystem. RENK betjänar särskilt kunder verksamma inom industrier för militära fordon, marin och civil marin, cement- och plastproduktion, olja & gas, samt kunder inom vätgas, CCUS och industriella värmepumpstillämpningar. Under räkenskapsåret 2022 genererade RENK intäkter på 849 miljoner euro.

Foto: Pexels