Nyheter

Finansiera cupresan genom att starta ett försäljningsprojekt

Svensk skogsindustri försöker alltid ligga i framkant och tänka på framtiden. Det ligger i sakens natur att man har framtiden i centrum när man planterar skog som ska skördas av kommande generationer. Man brukar ju också säga att barnen är vår framtid. Därför har vi alla en skyldighet att hjälpa våra barn att utvecklas. Blir deras framtid ljus blir allas framtid det.

Hur gör till exempel ett innebandylag eller fotbollslag för att få råd att åka på en cupresa? Ungdomsidrott har blivit dyrare och allt fler barn och deras föräldrar har inte längre råd att vara med. Inte minst är det de senaste årens ökade energikostnader som gjort det svårare. Såväl uppvärmningskostnaderna som ökade transportkostnader på grund av dyrare diesel och bensin de senaste åren har lett till att medlemsavgifter höjts. Kommuner och hyresvärdar måste täcka upp sina kostnader med ökade lokalhyror. Detta har sammanfallit med tuffare ekonomi för många familjer, vilket helt enkelt gjort att många barn och ungdomar inte kan fortsätta med sina fritidsaktiviteter. Särskilt de som håller på med lite dyrare sporter som ishockey och ridsport.

Försäljning vägen ut

När både kommuner och barnens familjer fått det svårare att bidra har lösningen blivit att idrottslagen tagit saken i egna händer och lyckats tjäna pengar till föreningen. På nätet finns allt möjligt, från försäljning av skogsplantor till försäljning av delikatesser till förmån för skolklasser och föreningar. Varken skog eller delikatesser låter som nätbaserade produkter, men när det gäller framtiden får man inte vara rädd att ta till sig ny teknik och idag har ju stora delar av samhället flyttat till internet, både jobb och annat. Produkter vi för bara några år sedan alltid trodde skulle inhandlas i butik, som mat och kläder, säljs idag på nätet. Därför är det fullt logiskt att allt fler verksamheter flyttar dit.

Så här går det till

Hur ska man då gå tillväga om man är ett idrottslag som vill åka på cupresa genom ett försäljningsprojekt som ger pengar till lagkassan? Första steget är att ta kontakt med DelikatessKungen. Sedan får lagets kontaktperson, en tränare eller förälder, hem ett säljpaket innehållandes allt säljmaterial som behövs för att starta en försäljning.

Nästa steg är att ta upp beställningar på delikatesser av hög kvalitet, som lagrad cheddarost, lufttorkad salami och ekologisk olivolja. Man säljer genom att knacka dörr där man bor, uppvakta företag eller sälja ute på stan. Eller så tar man återigen hjälp av internet och de kontaktnät lagets spelare har där. Kampanjer i sociala medier kan verka som ett trubbigt verktyg, men i gengäld når man många människor på kort tid.

Flit lönar sig

Är man ihärdig kan man tjäna stora pengar för precis som ofta är fallet när man planterar skogsplantor är det ackordslön som gäller vid försäljningen av delikatesser. För varje produkt laget säljer blir det mer pengar till klubbkassan och då kommer man ett steg närmare den eftertraktade cupresan, eller om det är ett träningsläger som hägrar. Pengar går som bekant att använda till lite av varje.

På ett sätt påminner försäljningsprojekt om lagidrott. Med hjälp av god taktik samarbetar laget för att uppnå bästa möjliga resultat. Och det fungerar! Många föreningar har finansierat delar av sin verksamhet genom försäljning av delikatesser, cupresor och idrottsläger som aldrig hade gått att genomföra annars har blivit av, precis som många skolklasser med denna försäljning tjänat pengar till sina klassresor. En del inte bara en gång. När de kommit tillbaka från första resan har de startat nya försäljningssamarbeten för att ha råd att åka iväg en gång till. Alla strävar uppåt, både träd och knattelag.