Nyheter

Solenergibolaget Turn fortsätter växa: rekryterar meriterad marknadschef

Under 2022 tog Turn in 2 miljarder i kapital och påbörjade resan mot att bli ledande inom solenergi i Norden. Nu rekryterar Turn Melodi Roohi till rollen som Chief Marketing Officer. Melodi kommer arbeta med att bygga upp Turns marknadsavdelning samtidigt som hon ska leda bolagets digitaliseringsresa.

Genom att använda outnyttjad mark till solparker kan Turn förse Sverige med god energi. Turn bygger, äger och förvaltar solparksanläggningar på ej odlingsbar mark och säljer vidare energin till svenska företag. Målet är att Turn ska stå för 15 procent av all solenergi som produceras i Sverige till 2028.

För att realisera de ambitiösa tillväxtplanerna behöver Turn nå ut till fler markägare och beslutsfattare i landet, samtidigt som de vill öka kännedomen hos allmänheten om hur solenergi fungerar. Som en del i den resan rekryterar bolaget nu en marknadschef. Melodi Roohi blir ansvarig för det strategiska och operativa marknadsföringsarbetet, samtidigt som hon leder digitaliseringsresan mot att göra Turn och solenergi mer lättillgängligt. Melodi kommer senast från barnvagnstillverkaren Bugaboo där hon arbetat som Senior Brand and Retail Manager för 11 marknader.

– Det som fick mig att välja Turn är främst den otroliga möjligheten att få vara med på en varumärkesresa från grunden. Det är inte många gånger i ens karriär som man får vara med och bygga ett företag från start, något som känns både kul och utmanande. Solenergi ligger i tiden och är en väldigt aktuell fråga. Dessutom känns det såklart extra givande att få jobba med något som gör nytta för världen på riktigt, säger Melodi Roohi, Chief Marketing Officer på Turn.

Melodi började på Turn i mitten av juni och hennes fokus framöver är att skapa en struktur för hur Turn ska arbeta i sin marknadsföring. Parallellt med det strategiska arbetet blir fokus även att digitalisera information och kunskap för markägare, som ett sätt att kunna nå ut till fler.

– För att nå våra ambitiösa mål är det viktigt att vi lyckas nå ut, både till markägare och till potentiella medarbetare och samarbetspartners. Melodi är en vass kommunikatör med förmågan att se helheten, vilket är precis den typ av kompetens som behövs hos oss. Hon kommer att guida oss igenom en spännande varumärkesresa och ett förändrat arbetssätt i hur vi når våra markägare digitalt. Det blir en fartfylld höst för oss på Turn, säger Kenny Fogel, VD på Turn.