Nyheter

Metaverse avgörande för framtidens industri – men svenska industrigiganter saknar ännu rätt kunskap

Industrial Metaverse är den virtuella värld som suddar ut gränserna mellan det digitala och fysiska. För industrin innebär det ett paradigmskifte där man kan simulera allt från nya maskiner och processer till hela fabriker. Nya siffror från MIT visar att Industrial Metaverse värderas till 100 miljarder dollar och investeringarna ökar kraftigt. Men i Sverige är kunskapen och mognadsgraden hos de ledande industribolagen fortfarande låg, det visar en ny undersökning från Nagarro och Visual Sweden.

Det globala IT-företaget Nagarro har tillsammans med Visual Sweden, en centrumbildning inom Linköpings universitet, frågat 52 respondenter på 37 ledande industriföretag i Sverige, bland annat SKF, Ericsson och Sweco, om deras kunskap och syn på att implementera Metaverse. Resultatet visar att 30 procent av företagen aktivt utvecklar Metaverse-applikationer för sin verksamhet. Samtidigt svarar nästan hälften av företagen att man bara har viss förståelse för Metaverse och bara drygt en femtedel har stor förståelse för fenomenet.

– Investeringstakten i Industrial Metaverse globalt är hög och väntas öka med ytterligare 45 procent till 2030. Digitaliseringen och implementeringen av AI och Metaverse i svensk industri är en knäckfråga som påverkar vår konkurrenskraft. Därför är det viktigt att kunskapen och mognadsgraden ökar, säger Dacil Hernandez, Director Data & AI på Nagarro Sverige.

– Industrial Metaverse ger stora möjligheter för industriföretagen. Det har pratats mycket om digitala tvillingar, men man kan göra så mycket mer än simuleringar, andra stora områden är utbildning, produktdemonstrationer och att skapa mötesplatser. Industrial Metaverse har potential att i grunden förändra hur vi samarbetar, designar, kontrollerar och utbildar oss, säger Frederik Sahlin, Sales Director på Nagarro.

Det är tydligt att investeringsviljan inte bara finns globalt utan även i Sverige. En majoritet av de tillfrågade företagen planerar investeringar i teknik för att inkorporera Metaverse i sin verksamhet. Undersökningen visar att det är de mindre bolagen som har kommit längst. Undersökningen visar också att det finns hinder för att initiera sådana processer. 40 procent av industriföretagen menar att datasäkerhet och teknisk mognad står i vägen för att implementera Metaverse.