Nyheter

Utilifeed tar in 21 miljoner i investeringar för att revolutionera fjärrvärmen och främja energieffektivitet

Göteborgsbaserade techbolaget Utilifeed har lyckats säkra 21 miljoner i finansiering för att stödja energibolag i deras strävan att effektivisera och klimatoptimera fjärrvärme. Med en stark övertygelse om att en radikal förbättring av energisystemet är avgörande för att uppnå klimatmålen, har Utilifeed utvecklat en SaaS-plattform som snabbar på omställningen till hållbara energisystem. Genom att ta in ytterligare kapital är målet att öka förändringstakten och möta de viktiga samhällsutmaningar som rör produktion, distribution och konsumtion av värme och kyla.

Samuel Jansson, Grundare och VD för Utilifeed, betonar vikten av att ta ansvar och bidra till en hållbar framtid.

Mer än 25 procent av den globala energiförbrukningen och 50 procent av energiförbrukningen i EU kommer från uppvärmning och kylning av byggnader, och varje år går upp till en fjärdedel av värmen i fjärrvärmenäten världen över förlorad. En av anledningarna till ineffektiva värme- och kylasystem är föråldrad programvara. I takt med att man får mer integrerade energisystem med lokala, hållbara energikällor blir det än viktigare att använda ny teknik för att sköta fjärrvärmenätet på ett effektivt sätt.

Utilifeed utvecklar digitala lösningar som hjälper fjärrvärmeföretag att optimera sin produktion, distribution och affär, vilket ger lägre energiförluster och minskade CO2-utsläpp. Bolagets ambition är att utgöra själva ryggraden i fjärrvärmebolagens framtida IT-infrastruktur. Bolaget får nu stöd från Hafslund och Eidsiva, Klimatet Invest, PropTech Farm, samt flera svenska ängelinvesterare.

– I en tid där digitaliseringen i samhället utvecklas i hög takt, och energisystemet genomgår snabba förändringar mot ökad hållbarhet, är det viktigt att fjärrvärmebolagen hänger med i utvecklingen och är pådrivare för ett mer flexibelt energisystem. För att detta ska vara möjligt i stor skala krävs standardiserade och öppna IT-lösningar som länkar samman värdekedjan i fjärrvärmebolaget. Att möjliggöra denna förändringsresa för fjärrvärmeföretag är kärnan i vad vi vill bidra med till branschen och samhället i stort, säger Jansson.

Satsningar i Norden

Utilifeed har utvecklat en mjukvara baserad på digitala tvillingar i fjärrvärmenätet, sensorer, allmänt tillgänglig data och maskininlärningsalgoritmer. Mjukvaran analyserar kundernas behov på detaljnivå, kombinerar detta med information om fjärrvärmenätet och matchar kundernas efterfrågan och fjärrvärmebolagens produktion. Enligt företaget ger det en genomsnittlig besparingspotential på 10 % värmeförlust, 20 % CO2-utsläpp och 8 % kostnader.

– Vi är imponerade av den plattform som Utilifeed levererar idag. Produkten som företaget tagit fram, bland annat genom nära samarbete med nordiska kunder, ger en mycket bra utgångspunkt för ökad digitalisering och effektiv hantering av fjärrvärme. Hafslund Oslo Celsio, Norges största fjärrvärmeaktör, är kund hos Utilifeed idag och kommer med denna satsning att fortsätta utveckla värden tillsammans med ett unikt och ledande techbolag, säger Kim Solesvik, som leder riskinvesteringar för Hafslund och Eidsivas räkning.

Andra geografiska marknader och sektorer kommer att utforskas i den naturliga vidareutvecklingen av Utilifeeds produkter.

– Vi vill dra nytta av erfarenheterna från fjärrvärmebranschen i Sverige när vi nu expanderar till andra nordiska länder och internationella marknader. På lång sikt kommer vi också att använda den kompetens och det lärande vi byggt upp inom fjärrvärmen för att utforska nya sektorer. Vi vill fortsätta bidra till ett effektivare utnyttjande av samhällets resurser och är mycket nöjda med att ha nya ägare och nytt kapital med på resan, säger Jansson.

PÅ bilden: Utilifeeds Grundare – Samuel Jansson, CEO (TV), Johan Kensby, CTO (TH)