Nyheter

Amer Mohammed, innovatör & entreprenör: ”Ledare som vågar ta risker skapar förtroende”

Amer Mohammed, entreprenör och innovatör, delar med sig av sin kunskap om digitaliseringens betydelse för näringslivet och dess påverkan på ledarskap och beslutsfattande i avsnitt #11 av iCores Vlogg, Affärsarkitektens dilemma.

Bristen på teknisk kompetens i ledningsgrupper är ett stort hinder för verksamheters framgång, menar Amer Mohammed.

– I de flesta ledningsgrupper är det nästan aldrig någon som på riktigt kan teknik, säger Amer Mohammed.

I avsnittet delar Amer Mohammed med sig av sin erfarenhet kring hur företag kan använda teknik och kreativitet för att utveckla nya idéer och innovationer. Och att passion och attityd är viktigare än utbildning. Han menar att ledarskapet och beslutsfattandet är avgörande faktorer för en verksamhets framgång.

– Ledare som vågar ta risker och vara förespråkare för förändring kan inspirera och skapa förtroende bland sina anställda. Men det är svårt att fatta beslut om man inte har tillräcklig kunskap och erfarenhet, vilket kan leda till rädsla för att misslyckas och en tendens att söka konsensus istället för att ta risker, säger Amer Mohammed.

I vloggen diskuteras hur kulturella skillnader kan påverka beslutsfattandet och betydelsen av att hålla jämna steg med den snabba teknologiska utvecklingen. Amer Mohammed påpekar även vikten av att ha personer i organisationen som är specialiserade på att söka och utvärdera teknologiska lösningar för att undvika en långsam upphandlingsprocess.

– Jag brukar säga att gör man fel, så är det bättre än att inte göra något alls. Framgång når man inte genom att göra ingenting. Man måste våga. Det finns ingen i världen som kan planera framgång.

För att utvecklas och komma vidare rekommenderar Mohamed tre saker att tänka på:

Full buy-in och dedikation till teknik och innovation är avgörande för att driva förändring och utveckling framåt.

Att ha en person i ledningen som verkligen kan teknik, förstår affären samt strategi är viktigt för att fatta relevanta beslut.

Att inte vara rädd för att misslyckas. Rädsla är bara ett mindset som kan förändras för att driva förändring och innovation.

Affärsarkitektens dilemma, avsnitt #11.  Lyssna här:  

Läs mer om Affärsarkitektens dilemma och lyssna på alla avsnitten här

Andra avsnitt från Affärsarkitektens dilemma:

#1 – Magnus Henrichson, ”Att hålla på med ett affärssystemsprojekt är lite som att vara sjuk”  
Infrastruktur, säkerhet och drift är fortfarande grunden. Men CIO måste även vara med i beslutsfattande forum, t ex ledningsgruppen, och ha en övergripande koll på verksamheten.

# 2 – Magnus Sigurd, Jula Holding, ”Hur ska man få IT att räcka till?  
Hur ska IT räcka till när deras kunskaper och tjänster efterfrågas på alla nivåer och i alla hörn av bolagen?

# 3 – Jerker Lindsten från Vinngroup, ”Sluta delegera bort de viktigaste frågorna!”
Viktiga attitydförändringar på ledningsnivå krävs för ny svensk topplacering inom IT

#4 – Niloo Lopez, vd Smarketing, ”Sälj och marknad måste jobba bättre tilllsammans!”
Många som jobbar inom sälj för B2B vittnar om hur kalla samtal blivit kallare. Att få till ett kundmöte är svårare än någonsin.

#5 – Mikael Runhem, grundare Episerver, ”Episerver gjorde att vilket företag som helst kunde ha en hemsida”
2010 blev Mikael Runhem utsedd till årets IT-entreprenör och i detta avsnitt blickar han tillbaka på sin entreprenörsresa men lyfter även utmaningar för ingenjörer idag.

#6 – Hans Werner, vd och grundare Radar, ”Vad kan vi vänta oss av 2023?”
Hans Werner driver den oberoende analytikerfirman Radar Group som är specialiserade på att förutse och tolka trender inom IT-branschen.

#7 – Lotta Wibeck, affärsutvecklare och projektledare, ” Byggbranschen måste våga tänka annorlunda”
Varför går digitaliseringen inom byggbranschen så långsamt och hur kan digitaliserade lösningar skapa smartare byggarbetsplatser?

#8 – Henrik Billgren, tidigare VP Product Management & Development, Infor,  ”Nyttja affärssystemens fulla potential och bli en vinnare!”
Affärsarkitekter står inför utmaningar och dilemman när det gäller att nyttja affärssystemens fulla potential.

#9 – Per Ljungberg, Chief Innovation Officer på Svensk Handel,  ”Nu måste butikerna lära sig av e-handeln”
Kundengagemang och kundlojalitet kan vara avgörande för att lyckas i dagens och framtidens konkurrensutsatta marknad.

#10 – Ylva Berg, Affärsområdesansvarig Afry, ”Digitalisering är inte bara IT-avdelningens ansvar!”
Att sätta ut en vision kräver att företag funderar över konkurrenskraft, framtidiga relevans och hur man kan skapa värde på nya sätt.