Nyheter

Northvolt avslöjar utvecklingsprogram för flygbatterisystem

Northvolts dotterbolag Cuberg presenterade idag ett nytt program dedikerat till att utveckla högpresterande batterisystem som kommer att möjliggöra säker, hållbar elektrisk flygning. Cuberg kommer att leda programmet genom design och konstruktion av systemlösningar för flygindustrin baserade på dess innovativa litiummetallbatteriteknologi.

Peter Carlsson, VD och medgrundare av Northvolt:

– Northvolt etablerar sig som en ledande global leverantör av hållbara battericeller för fordonssegmentet såväl som kompletta batterisystem för tung industri och energilagringsmarknader. Med vårt flygsystemsprogram kommer vi att dra nytta av Cubergs nästa generations litiummetallcellsteknologi tillsammans med vår erfarenhet av batteritillverkning för att ta fram kompletta energilösningar till skyarna.

Sedan han publicerade externt validerade prestandadata om sin litiummetallcellsteknologi i juli 2022, har Cuberg gjort betydande framsteg mot ett helt integrerat batterisystem.

För det första har Cuberg utvecklat en 20 Ah kommersiellt format litiummetallpåsecell med specifik energi på 405 Wh/kg som har skickats till kunder över hela världen.

För det andra har Cuberg konstruerat och producerat en flygmodul, baserad på dess 20 Ah litiummetallceller, med specifik energi på 280 Wh/kg och energitäthet på 320 Wh/L.

För det tredje har Cuberg litiummetallmodulplattformen uppnått passivt utbredningsmotstånd under en testkampanj för termisk runaway-verifiering, ett nyckelsteg i certifieringen av flygbatterisystem.

Richard Wang, Cubergs VD och grundare:

– Flygindustrin strävar efter renare energiformer och framdrivning, men flygplanstillverkare hålls tillbaka av vikten och omognaden hos flygcertifierade litiumjonbatterisystem. Med detta nya program kommer att bygga certifierbara batterisystem som möjliggör kraftigt förbättrad flygplansprestanda och leverera en pålitlig end-to-end-lösning som backas upp av en av världens framstående batteritillverkare.

Cuberg-teknologin använder en litiummetallanod och proprietär flytande elektrolyt för att samtidigt lösa de sammankopplade utmaningarna med batteriprestanda och tillverkningsbarhet. Medan befintliga batteriteknologier, som litiumjon, kan vara för tunga och lågpresterande för användning i flygplan, är Cubergs battericeller lätta och högpresterande. Tekniken är också kompatibel med industristandardtillverkningsmetoder, vilket möjliggör skalbarhet, tillförlitlighet och spårbarhet över hela värdekedjan.