Nyheter

Volkswagen påskyndar omställningen av fabriken i Wolfsburg

Volkswagen anpassar nu sin huvudfabrik i Wolfsburg för framtiden. En initial investering på cirka 460 miljoner euro kommer att göras till början av 2025.

Detta tillkännagavs på onsdagen av VD Thomas Schäfer under ett personalmöte i Wolfsburg:

Volkswagen gör en initial investering på cirka 460 miljoner euro för att ställa om Wolfsburg-anläggningen till en högproduktiv fabrik för elbilar

Förberedelserna för att tillverka nya ID.3* vid huvudfabriken i Wolfsburg är i full gång

Framöver kommer ytterligare en helt eldriven modell i volymsegmentet för kompakta SUV:ar att tillverkas i Wolfsburg

Fordonsprojektet Trinity- och SSP-plattformen är fortfarande fast förankrade i Wolfsburg

Investeringen är i första hand öronmärkt för förberedelserna att tillverka nya ID.3. Den kompakta elbilen kommer att lämna löpande bandet i Wolfsburg från 2023 – initialt i partiell produktion, med full produktion planerad från 2024. Upprampningen ska vara klar i slutet av 2025. De nödvändiga utbildningsåtgärderna för personalstyrkan håller just nu på att förberedas.

Nya ID.3 och en ytterligare helt eldriven modell för det blomstrande SUV-segmentet kommer att öka Wolfsburgs kapacitetsutnyttjande för elbilsproduktion på lång sikt. Den tekniska grunden för den nya modellen är Volkswagens plattform för helt eldrivna bilar: MEB (Modular Electric Drive System). Plattformen ska genomgå en rejäl vidareutveckling som MEB+ och därmed bli ännu effektivare.

Detta kommer att följas av ytterligare en viktig pelare för Wolfsburg-anläggningen, fordonsprojektet Trinity. Den kommer att baseras på den framtida koncerngemensamma plattformen Scalable Systems Platform (SSP). Senast i slutet av år 2033 kommer Volkswagen bara att tillverka elbilar i Wolfsburg – liksom i märkets alla andra fabriker i Europa.

När Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen och styrelsemedlem för koncernens varumärkesgrupp Volume, talade till anställda, sade han:

– Volkswagen står för e-mobilitet för alla och Wolfsburg kommer att vara en del av denna framgångssaga. Bara här på vår huvudfabrik kommer vi att investera cirka 460 miljoner euro till början av 2025, för att göra fabriken redo för MEB. Nya ID.3 är det första viktiga steget mot elektrifieringen av vår huvudanläggning. Samtidigt arbetar vi nära med företagsrådet för att ta med ytterligare en eldriven modell baserad på MEB+ till Wolfsburg. Detta blir en högvolymmodell i det blomstrande SUV-segmentet. Med dessa viktiga beslut och investeringar avser vi att stärka denna fabriks konkurrenskraft ytterligare och ge personalen ett konkret långsiktigt perspektiv.

Schäfer riktade uppmärksamheten mot innevarande år och tackade personalen för deras stora flexibilitet och laganda i en mycket utmanande ekonomisk miljö. Företagsrådets ordförande Daniela Cavallo:

– Wolfsburg står för framtiden och företagsrådet har en tydlig ambition för Wolfsburg-anläggningen: toppmodern produktion, den bästa arbetskraften och den största pionjärandan. Det betyder att Wolfsburg förblir märkets – och koncernens – kraftcentrum under de kommande åren med övergången till elbilsproduktion, en ytterligare eldriven modell till 2026, tillsammans med Trinity och SSP. Vi kommer att ta fram den detaljerade tidtabellen tillsammans, det är så vi skapar trygga jobb. Jag vill också tacka hela produktionsteamet på vår huvudanläggning som har klarat många kriser under detta svåra år.

Det första steget mot fabrikens elektriska framtid innebär att utrusta den för nya ID.3 som börjar lämna löpande bandet i Wolfsburg från 2023 – utöver den nuvarande produktionen i Zwickau. ID.3 är den första helt eldrivna bilen baserad på MEB som kommer att tillverkas i Wolfsburg, som är den största fabriken i hela Volkswagen-koncernen.

Thomas Schäfer indikerade att det finns planer på att producera ytterligare en modell baserad på MEB vid huvudfabriken i framtiden. Denna modell skulle vara en helelektrisk SUV.

– Det är det största fordonssegmentet i världen, det är hemvisten för vår populära Tiguan. Idealiskt sett ska den nya modellen komplettera våra storsäljande modeller ID.4 och ID.5. Det är så vi avser att utöka vår marknadsposition ytterligare och ge våra kunder de högkvalitativa bilar som de förväntar sig av oss, säger Schäfer.

För den nya eldrivna SUV:en kommer Volkswagen att använda MEB+, en vidareutveckling av den framgångsrika elbilsplattformen MEB.

– MEB har fortfarande betydande potential. Vår ambition är att ta denna plattform till nästa nivå. För det ändamålet gör vi betydande investeringar i att utveckla tekniken. MEB+ ger oss en utmärkt position för de kommande åren, säger Schäfer.

Redan 2020 genomförde analytiker en djupgående studie av Volkswagens elbilsplattform och drog slutsatsen att det är den ”mest imponerande lösningen som finns tillgänglig från ett etablerat bilföretag” på elbilsmarknaden.

Kunderna kan dra nytta av MEB+ i många avseenden. Plattformen kommer att ge snabbare laddningar och längre räckvidder. Volkswagen planerar att använda den högt standardiserade enhetliga battericellen som tillverkas vid koncernens egen cellfabrik i Salzgitter (produktionsstart 2025) i systemet.

Med ”Accelerate” lanserade Volkswagen en stark varumärkesstrategi för den elektriska och digitala eran av mobilitet. Strategins ledstjärna förblir fordonsprojektet Trinity baserat på den skalbara SSP-plattformen. Starten av projektet sker i enlighet med den tidsjusterade mjukvaruutvecklingen. Ett beslut om att bilen ska byggas i Wolfsburg har ännu inte fattats, därför håller Volkswagen möjligheten att bygga en ny fabrik i Warmenau öppen.

*ID.3 – Elförbrukning blandad körning: 15,3 – 16,1 kWh/100 km (WLTP). CO₂-utsläpp: 0 g/km.