Nyheter

Tata Steel har färdplanen klar för minskade CO2-utsläpp

Hållbarhet och pris är två heta frågor inom stålindustrin. Europas näst största producent av stål, Tata Steel, presenterar sina hållbarhetsmål på Elmia Subcontractor.

– Vårt mål är att vara CO2-neutrala år 2045 och minska våra CO2-utsläpp med 35–40 procent senast år 2030, säger Joakim Wiberg, customer technical services, Tata Steel.

Planen är att successivt gå över till helt ny teknik där man byter ut masugnarna mot helt nya DRI-anläggningar (Direct Reduced Iron) där stålet tillverkas i elektriska ugnar. Innan 2045 ska Tata Steels båda masugnar vara ersatta med DRI-teknik.

Kraftfulla investeringar i ny teknik

– Att vi byter teknik och går hela vägen mot nollutsläpp är den viktigaste resan. Införandet av DRI-teknik kommer att bidra till en av de största CO2-minskningarna i europeisk ståltillverkning på tio år, förklarar Joakim Wiberg Customer Technical Services.

På vägen dit erbjuder Tata Steel Zeremis Carbon Lite.

– Det är en lösning som gör det möjligt för våra kunder att uppnå CO2-besparingar i sina utsläpp inom scope 3, säger Joakim.

Det personliga mötet i fokus

Tata Steels medverkan på Elmia Subcontractor är en comeback efter ett par års frånvaro och målet är goda möten.

– Teamsmöten är väldigt agendastyrda, du får inget försnack och inget eftersnack och bygger inga relationer. Därför är Elmia Subcontractor ett bra komplement till det personliga mötet, säger Joakim Wiberg.

Han pratar framför allt produkter, i det här fallet stålrör, med besökarna. Produkter som säljs via lagerhållare och distributörer som i sin tur är beroende av vad deras kunder efterfrågar.

– Men vi kan ha produkter som inte efterfrågas eftersom kunderna inte vet att de finns.

Det vill Joakim råda bot på, bland annat genom att visa produkten Hybox TT.

– Ett kallformat konstruktionsrör med bättre toleranser än vad normen föreskriver.

Osäker prisutveckling

Kollegan Thomas Nilsson, är sälj- och marknadschef vid Tata Steels egna servicecenter i Halmstad där man slittar band och klipper formatplåt till kunder inom bland annat fordonsindustri och byggnadsindustri.

– Jag vill presentera den service vi kan erbjuda, säger Thomas.

Och priset då? Från historiskt höga nivåer har stålpriset sjunkit den senaste tiden. Men hur ser det ut framåt?

– Det är så många faktorer som påverkar. Vad händer med elpriserna, med kriget och med komponentförsörjningen till fordonsindustrin? Att ge en prognos på priset framåt är väldigt osäkert, konstaterar Thomas Nilsson.

PÅ bilden: – Zeremis Carbon Lite gör det möjligt att minska koldioxidavtrycket redan nu, säger Thomas Nilsson och Joakim Wiberg, Tata Steel