Nyheter

De vann Svenska Greenwashpriset 2022

Jordens Vänner delar årligen ut Svenska Greenwashpriset till företag, organisationer eller makthavare som skapat sig en överdrivet grön image med hjälp av vilseledande marknadsföring. Allmänheten har först nominerat och därefter röstat fram vinnaren.

De nominerade som i år gick vidare till omröstningen var gruvbolaget Beowulf Mining, pr-kampanjen Svenska Skogen och svenska staten. Vinnaren i år blev den påkostade och missvisande kampanjen Svenska Skogen, som grönmålar Sveriges enskilt största utsläppare av växthusgaser.

Priset delades ut för tolfte gången och det är första gången som prisutdelningen arrangerades som en del av Hållbarhetsfestivalen Västra Götaland. I samband med prisutdelningen ordnade Jordens Vänner ett panelsamtal om greenwashing och om årets tre kandidater. Syftet med priset är att belysa problemet med greenwashing.

Motiveringen lyder:

”2022 års vinnare av Svenska Greenwashpriset, pr-kampanjen Svenska Skogen (skapad av Svensk Skogskommunikation AB som består av branschorganisationerna LRF Skogsägarna och Skogsindustrierna), menar att det är bra för klimatet att skogen brukas enligt dagens modell. Modellen handlar till stor del om att skapa kalhyggen och monokulturer, vilket gör att arter dör ut i en rasande takt och raderar skogens viktiga funktion som kolförråd. I motsats till vad den här pr-kampanjen försöker hävda, så motverkar dagens skogsbruk klimatmålen. Svenska Skogen har under många år lagt mångmiljonbelopp på en kampanj som är ett skolexempel på greenwashing eftersom den påstår att ökat skogsbruk enligt rådande modell skulle vara klimatsmart. Dessa pengar hade istället kunnat användas till att ställa om skogsbruket till att bli klimatsmart på riktigt. Därför är Svenska Skogen en värdig vinnare av Svenska Greenwashpriset 2022.”

Så här kommenterar Jordens Vänners ordförande Nastaran Zargari årets vinnare:

– Svenska Skogen anstränger sig genom påkostade och missvisande PR-kampanjer för att framställa skogen som artrik och sprudlande av liv samtidigt som bolagen bakom Svenska Skogen orsakat ödeläggelse av våra skogar. Att så många röstade på kampanjen indikerar att skogsindustrin inte kan gömma sig bakom gröna pr-kampanjer. Istället för att spendera långt över 135 miljoner på grön marknadsföring bör de resurserna riktas mot att ställa om skogsindustrin så att den slutar utgöra ett hot mot den biologiska mångfalden och helt låter bli att bruka skyddsvärd skog.

Nastaran Zargari understryker att greenwashing är ett problem:

– Stater och företag bär ett stort ansvar för att vi ska nå klimatmålen och behöver vara transparenta angående sina produktionskedjor. Årets greenwashnomineringar visar på att det fortsätter att brista från många aktörers håll vad gäller ansvar och kommunikation. De gröna orden stämmer inte överens med handlingarna. Greenwashing är ett allvarligt problem som sätter käppar i hjulet för klimaträttvisa.

Det blev en ovanligt jämn match mellan två av kandidaterna, nämligen Svenska Skogen och svenska staten. Gruvbolaget Beowulf Mining, som har för avsikt att öppna en ny gruva i Gállok/Kallak, hamnade på tredje plats.