Nyheter

Finland vinner mark med förpackningarnas klimatomställning

Jakten på klimatsmartare förpackningar skapar möjligheter för länder med framstående skogsindustrier. Det är något som Finland vill slå mynt av, och man jobbar sedan många år tillbaka koordinerat för att främja nya innovationer inte minst inom unika träbaserade förpackningsmaterial.

Arbetet har burit frukt och en lång rad nya, hållbara lösningar har redan kunnat kommersialiseras och sättas på marknaden senaste året, och flera forskningsprojekt pågår.

ScanPack-mässan i Göteborg finns tio av företagen som redan har produkter på marknaden representerade.

Klimatsmartare och cirkulära förpackningar är en av förpackningsindustrins största fokus just nu, och det är också ett område som Finland siktar på att bli världsledande inom. Precis som Sverige har Finland redan sedan tidigare en skogs- och förpackningsindustri med stark ställning på marknaden, med 75 procent av landet täckt av skog.

Finland driver i dag en rad forsknings- och utvecklingsprojekt med fokus på klimatsmarta och hållbara förpackningslösningar, allt ifrån ExpandFibre, som forskar på att använda halm och träfibrer i nya biofiberprodukter, som textil, till The Fold, som utvecklar nya sätt att vika papper för olika användningsområden, och BeLight, som forskar på hållbara biobaserade skumprodukter för till exempel emballage, förpackningar eller isolering.

– Efterfrågan på hållbara förpackningar ökar hela tiden och vi har både konsumenter och företag som ställer höga krav. Finland har både etablerad kunskap och forskning i världsklass inom biobaserade och cirkulära teknologier, som möjliggör klimatvänliga innovationer och unika lösningar till förpackningsindustrin, säger Vilma Rissanen, senior rådgivare på Business Finland, som verkar för internationell tillväxt och innovationsfinansiering samt främjar turism och investeringar i Finland.

De senaste åren har en rad nya innovationer sett dagens ljus och tillgängliggjorts kommersiellt, och på ScanPack-mässan i Göteborg i oktober visas tio av dem upp, dels på mässan och dels under ett särskilt arrangemang vid sidan av mässan. Bland dem finns exempelvis gastäta livsmedelstråg i kartong, en ny sorts plast som tillverkas av träcellulosa och återanvändbara take-away-lådor för restauranger och affärer.

Fungerande digitalt pantsystem för take-away

De återanvändbara take-away-lådorna med tillhörande digitalt pantsystem är en innovation från företaget Kamupak. Företaget startades 2018, och på bara några år har man lyckats skapa en skalbar och enkel tjänst som är redo för internationell tillväxt. I dag använder ett 80-tal caféer och restauranger runtom i Finland Kamupaks flergångsförpackningar, och nu är siktet inställt på att expandera till övriga Norden.

– Idén är inte nödvändigtvis ny, men vi var faktiskt ett av de första företagen att erbjuda en fungerande lösning på problemet med engångsförpackningar, säger Iida Miettinen, en av grundarna av Kamupak.

Företaget Jospak har utvecklat ett gastätt livsmedelstråg av kartong, som kan ersätta konventionella plasttråg. Utöver att radikalt minska mängden plast, där plastfilmen och kartongen dessutom kan separeras och återvinnas efter användning, möjliggör kartongen som material också att tråget kan tryckas för att ge en varumärkesprofilering.

– Jospaks gastäta kartongtråg för livsmedel bidrar till miljön på flera sätt: minskad plastanvändning med ökad återvinningsbarhet och minskat koldioxidutsläpp. Jospak har också flera lanseringar på gång på den svenska marknaden, säger Tobias Frantzich, säljansvarig för Jospak i Sverige.

På plats finns också företaget Kiilto, som tillverkar världens första 100 procent biologiskt nedbrytbara smältlim, för både förpacknings-, träbyggnads- och möbelindustrin. Kiilto har gett ett eget löfte till miljön och lovat att minska sin miljöpåverkan och att investera i hållbar utveckling och hållbara produktionsmetoder.

– Jordens naturresurser är begränsade och därför har vi försökt ersätta icke förnybara råvaror med förnybara. Vi främjar den cirkulära ekonomin på många sätt och hjälper våra kunder att minska miljöavtrycken som deras verksamheter och produkter lämnar efter sig, säger Tomi Takala, affärsområdeschef på Kiilto.

Foto: Kosti Keistinen