Nyheter

Kampanj för att öka söktrycket till energibranschen – behov av 100 000 nya medarbetare de kommande 10 åren

En av de största utmaningarna för energibranschen idag är kompetensförsörjning. Det finns för lite folk. Som ledande entreprenör i energibranschen tar ONE Nordic redan idag ett stort socialt ansvar för att locka nästa generation till branschen.

Genom en filmkampanj med kända svenska idrottsprofiler och komikern Anders Jansson, tar ONE Nordic nu ytterligare ett steg i arbetet med att nå ut till ungdomar. ONE Nordic vill få dem att förstå vad branschen har att erbjuda gällande arbetsinnehåll och framtidsyrken samt vilka utbildningserbjudanden som finns.

– Prognoserna är tydliga; om Sverige ska klara att genomföra energiomställningen i enlighet med de tidplaner som Riksdagen fastställt är frågan om kompetens en av de mest kritiska faktorerna för att kunna nå i mål. De kommande 10 åren behöver vi runt 100.000 utbildade tekniker och ingenjörer till energibranschen. Vi och Sverige står alltså inför en stor utmaning, säger Jonas Arvidsson, vd på ONE Nordic.

Jonas Arvidsson, VD på ONE Nordic har länge haft ett stort engagemang i energibranschens kompetensförsörjningsfråga och ser det som en av företagets och branschens viktigaste frågor.

– Sedan drygt 5 år tillbaka driver ONE Nordic ett flertal projekt för att locka en ny generation till energibranschen; egna montörsskolor samt olika trainee- och lärlingsprogram. Vi arbetar också mycket med att driva kompetensfrågan tillsammans med skolor, kunder, kollegor i branschen samt branschorganisationer. Branschen och Sverige står inför en stor utmaning och det gäller att vi alla krokar arm och arbetar tillsammans i frågan

– Idag ses exempelvis ONE Nordics traineeprogram för projektledare som det 3e mest attraktiva programmet bland Sveriges civilingenjörer. Det ser jag som ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset för branschen bland ingenjörsstudenter, avslutar Jonas Arvidsson.