Nyheter

Nytt initiativ från Svenska Gjuteriföreningen: Svenskgjutet

Kompetensförsörjning kopplat till hållbarhetsarbete är i fokus för de svenska gjuteriföretagen. Att lyfta att gjuteribranschen är en attraktiv grön bransch och att sörja för fler utbildningar hör till åtgärderna.

– Vi som så många andra branscher jobbar för att attrahera nya medarbetare. Våra arbetsplatser finns ofta utanför de stora städerna, så utöver att visa hur spännande uppgifter vi kan erbjuda så handlar det om att få människor att pendla eller att flytta till oss, säger Diana Bogic som är vd i branschorganisationen Svenska Gjuteriföreningen.

Parallellt med arbetet mot en konkurrenskraftig, hållbar och energisnål produktion har gjuteriföretagen ambitionen att år 2035 vara ledande inom funktionsoptimerat gjutgods, där olika delar av en komponent kan ha olika egenskaper, samt vara en klimatneutral industri. Och därmed också vara ett naturligt karriärval för teknikintresserade personer.

Sprider kunskap

– Svenskgjutet är namnet på ett initiativ vi har för att sprida kunskap om branschen och inspirera. Vi fokuserar på personer i åldrar mellan 16 och 35 år, som är måna om klimatbiten och som vill arbeta i företag med liknande värderingar. Vi vill lyfta att vi är väldigt gröna, att vi arbetar hållbart och tillverkar produkter som behövs i ett hållbart samhälle.

Svenskgjutet är en kvalitetsstämpel som talar om en innovationsrik framtidsbransch med goda karriärmöjligheter. Gjuterier samlar många kompetenser, en del yrken som kan läras på plats och andra som kan läras genom utbildning. Det finns möjligheter att få vara med och rita framtidens fordonsdetaljer och medverka i arbetet mot ännu grönare gjutgods.

Och initiativet poängterar att gjutna produkter finns i nästan alla produkter man har omkring sig, närmast i mobilen eller datorn, i stolen man sitter på, i bilen man färdas i, i brunnslock, elsparkcyklar och så vidare. Åtta av tio av Sveriges största exportföretag är beroende av gjutna detaljer.

Fokus på utbildningar

– Svenskgjutet är en del i att säkra kompetensförsörjningen i branschen, vilket inte alltid är så lätt när alla skriker efter ingenjörer och operatörer. Sedan får vi inte glömma att vi har 6000 kompententa medarbetare i branschen som vi såklart vill behålla och säkerställa att de utvecklas i takt med att branschen gör det. Därför arbetar vi intensivt med livslångt lärande där vi ser till att våra medarbetare har möjlighet att vidareutvecklas genom exempelvis gjuterivalidering och diverse utbildningar. Det vi arbetat med senast är att ta fram nya utbildningar i bland annat Jönköping, på olika nivåer, från YH-utbildningar till vår ”gjut-magister”, samtliga digitala och på distans, säger Diana Bogic.

Gjuteriföretagen arbetar för att kunna erbjuda bra arbetsmiljö och har gjort det länge. Nu handlar det i stor utsträckning om att visa upp den också.

På bilden: Gjuteribranschen vill locka kompetens till en attraktiv industrigren med bra karriärmöjligheter

Foto: Albin Lood