Nyheter

Nya Wärtsilä 25 -designad för att påskynda sjöfartssektorn att uppnå en koldioxidfri verksamhet

Teknologikoncernen Wärtsilä introducerar sin nya medelvarviga fyrtaktsmotor Wärtsilä 25. Motorn, som bygger på Wärtsiläs mycket framgångsrika modulära teknologiplattform, är det senaste tillskottet till företagets motorportfölj. Den är designad för att påskynda och stödja sjöfartssektorns ansträngningar att uppnå en koldioxidfri verksamhet.

Wärtsilä 25-motorns modularitet ger fartygsägare och -operatörer maximal flexibilitet, samtidigt som motorns verkningsgrad och bränsleekonomi ger minimerade utsläpp. Motorn kan redan nu köras på diesel, LNG eller på antingen gas eller flytande koldioxidneutrala biobränslen och kan enkelt uppgraderas för att fungera med framtida koldioxidfria bränslen när de blir tillgängliga. Flexibiliteten med att ha alternativa inställningar för ventiltider är något som gör det möjligt att använda framtida bränslen och optimera utsläppen.

Wärtsilä 25 är tänkt att bli den första Wärtsilä-motorn som körs på ammoniak som bränsle – den tekniska utvecklingen pågår för närvarande och det tekniska konceptet planeras bli klart under 2023, varefter en produktlansering planeras kort därpå.

– Den här motorn markerar början på en ny era av framtidssäkra medelvarvsmotorer med liten cylinderdiameter och den blir ett viktigt steg mot att sjöfartsindustrin ska nå sina mål för minskade koldioxidutsläpp. Wärtsilä 25 är den ideala framtidsmotorn. Det är en liten men kraftfull motor och den ger en smidig övergång till framtida bränslen, vilket gör den till en framtidssäker investering redan idag. Viktigast av allt är att Wärtsilä 25 ger alla dessa fördelar samtidigt som den totala ägandekostnaden hålls inom rimliga gränser, säger Roger Holm, direktör för Marine Power.

När motorn körs på naturgas uppfyller den kraven i IMO Tier III. Kraven uppfylls även vid dieseldrift i kombination med Wärtsilä NOx Reducer (NOR), ett system för utsläppsminskning. Dessutom blir det ekonomiskt genomförbart att uppfylla kraven i sådana bestämmelser som IMO:s utkast till CII- och EEXI-fördragen som träder i kraft 2023.

Wärtsilä 25 är konstruerad för långa perioder av underhållsfri drift och stöder torrdockningsscheman med en tid mellan översyner (TBO) på upp till 32 000 timmar. Detta resulterar i att såväl driftstopp som driftskostnader minskar avsevärt. Datadriven dynamisk underhållsplanering och prediktivt underhåll kan ytterligare förlänga tiden mellan översynerna.

Wärtsilä 25 har ett robust och högeffektivt turboladdningssystem med högt tryckförhållande. Motorn finns nu med 6, 7, 8 eller 9 cylindrar i rak konfiguration, där flerbränsleversionen (DF) har en effekt från 1,9 MW till 3,1 MW och dieselversionen från 2,0 till 3,4 MW. Tekniken med common-rail-bränsleinsprutning under högt tryck optimerar förbränningen och inställningarna för bränsleinsprutningen vid alla laster, vilket i sin tur främjar rökfri drift.

Andra egenskaper är en självlärande proportionell, integrerad, derivat (PID) kontroll för att minska behoven av kalibrering samt insamling av kritiska motordata för prediktivt underhåll, rapportering och analys via Wärtsiläs Expert Insight-tjänst. Modulerna kan bytas ut ”i farten”, vilket eliminerar behovet av separata nedladdningar av programvara. Valfria och lättillämpade justeringar för arktiska eller tropiska förhållanden och för att minska utsläppen till samma nivå som en renodlad gasmotor finns också tillgängliga.