Nyheter

Ahlstrom-Munksjö ingår samarbete med SKF inom tillståndsbaserat underhåll

Ahlstrom-Munksjö AB i Jönköping ingår ett samarbete med SKF inom tillståndsbaserat underhåll i syfte att öka säkerheten och höja den tekniska tillgängligheten på pappersmaskinen.

Göteborg, 2022-05-18: Det tre-åriga avtalet omfattar bland annat vibrationsmätning online av valsar på pappersmaskinen (PM13). Anläggningen i Jönköping producerar högteknologiskt elektrotekniskt isoleringspapper för bland annat transformatorer och HVDC kablar.

För att öka kontrollen av kritisk roterande utrustning installeras nu SKF:s högpresterande IMx onlinesystem för vibrationsmätning av kritiska lagerinbyggnader. Systemet överlämnas nyckelfärdigt med ett serviceavtal där SKF genom tjänsten för kontinuerlig fjärranalys av vibrationsdata, levererar beslutsunderlag om vad som behöver åtgärdas och när det behöver åtgärdas.

– Det viktigaste för oss är inte bara att leverera system och mätvärden utan att leverera hög teknisk tillgänglighet i syfte att skapa stabil produktion. På så vis kan Ahlstrom-Munksjö fokusera på det som är viktigt för dem, det vill säga att fortsätta producera kvalitetsprodukter, säger Micael Haugland Key Account Manager på SKF.

– I vår strävan mot en ökad anläggningstillgänglighet och driftsäkerhet, är detta samarbete med SKF inom tillståndsövervakning på PM13 ett viktigt steg i vår resa från avhjälpande till förebyggande underhåll, säger Underhållsingenjör Robin Andrésen,

– Med tjänsten fjärranalys har vi även möjlighet att ta del av SKF:s breda kompetens på området samt utveckla vår egen personal. Vi ser detta som en stor fördel för framtiden, tillägger Peter Dahlbom, Underhållschef på Ahlstrom-Munksjö AB i Jönköping.

Ett metodiskt och strukturerat arbetssätt med tillståndskontroller en förutsättning för att identifiera och arbeta med kontinuerliga förbättringar och reducera oplanerade driftstopp.

– Vår tjänst för fjärranalys innehåller de parametrar som krävs för att ge kunden rätt beslutsfattande underlag från tillståndskontrollerna. Samtidigt skapar vi underlag för ett kontinuerligt förbättringsprogram som hjälper kunderna finna grundorsaken och på sikt bygga bort återkommande fel i sin anläggning, säger Micael Haugland.