Nyheter

Återvinning av plast ur avfallsbränsle – minskar behovet att köpa utsläppsrätter

I samarbete med SÖRAB har Stockholm Exergi uppfört en anläggning för att bland annat sortera ut plast från den brännbara fraktionen i hushållsavfall.

Vid Brista kraftvärmeverk i Märsta finns nu en fullstor eftersorteringsanläggning som separerar plasten från den avfallsström som i övrigt används till bränsle i Block 2. Plasten levereras till Svensk Plaståtervinnings anläggning i Motala och kan efter ytterligare upparbetning användas för att tillverka nya plastprodukter.

Plockanalyser av den avfallsfraktion som brukar kallas ”brännbar” eller ”restavfall” visar att den till en tredjedel utgörs av förpackningar. Cirka 15 procent av den brännbara fraktionen består av plast. Det är viktigt att tillvarata resurserna bättre, försöka sortera ut plasten och flytta sig högre upp i den så kallade avfallstrappan.

Separering med NIR

Pannan i Block 2 är dimensionerad för en kapacitet på 240000 ton avfallsbränsle per år. En delström av bränslet transporteras nu till den nya eftersorteringsanläggningen. I ett försteg separeras de gröna mindre påsar som innehåller komposterbart avfall från den övriga strömmen av påsar. Dessa processas i en mekanisk enhet som öppnar påsarna och frilägger materialets enskilda delar, som vi här kan benämna partiklar. Därefter passeras en kross som krossar överstora partiklar.

I trumsiktar delas materialströmmen upp i fyra strömmar, med olika partikelstorlek. De som understiger 60 mm är svåra att återvinna och flödena av dem passerar en magnet som avskiljer magnetiska metaller och ett Eddy Current-steg som avskiljer icke-magnetiska metaller. Dessa säljs till metallåtervinnare. Resten som understiger 60 mm används som bränsle i Block 2.

De tre övriga strömmarna har olika partikelstorlekar:

60–150 mm går till plaståtervinning

150–320 mm går till plaståtervinning

> 320 mm transporteras tillbaka till krossen

Orsaken till uppdelningen i två storleksfraktioner som går vidare till återvinning är rent processteknisk. De två fraktionerna transporteras vidare och passerar två NIR-kameror som identifierar plastpartiklar. Dessa blir till accept, medan övriga blir till rejekt och används som bränsle i Block 2. (NIR = Near Infrared Spectroscopy).

Godkänd kvalitet

Accepten går till en balpress som pressar kubiska balar och väger dessa. Balarna består av alla förekommande sorters plaster och de fraktas till Svensk Plaståtervinning i Motala.

– Vår anläggning kunde startas upp enligt plan i september 2020 och snart nog fick vi godkänd kvalitet på den utsorterade plasten. Materialet klarar kravspecifikationerna på renhet enligt FTI för plast som ska återvinnas, berättar Mårten Eriksson, chef för återvinning inom Stockholm Exergi.

Eftersorteringsanläggningen i Brista är toppmodern och helautomatisk. Det förekommer ingen manuell sortering eller hantering av material som ska återvinnas. Alla transporter sker via transportband utan insatser av lastmaskiner, även transporten av inkommande material från bränslebunkern till plaståtervinningsanläggningen och transporten av rejekt därifrån tillbaka till Block 2.

– Tack vare nya anläggningen kan vi öka återvinningsgraden och minska fossilandelen i bränslet. På sikt minskar detta vårt behov att köpa utsläppsrätter, förklarar Mårten Eriksson.

Billig tjänst

Stockholm Exergi har nu avtal med Örebro kommun att ta emot deras avfallsbränsle. Flera kommuner överväger att dra nytta av den lösning Stockholm Exergi erbjuder.

– Det är en billig tjänst, särskilt om vi jämför med miljönyttan av andra åtgärder som kan vara betydligt dyrare, avslutar Mårten Eriksson.

Den utsorterade plasten fraktas som nämnts till Svensk Plaståtervinnings anläggning i Motala. Där delas materialet upp i olika sorters plast, även här med hjälp av NIR-sensorer. Respektive sort säljs sedan till industrier som tvättar och granulerar materialet för användning i nya plastprodukter. Och cirkeln sluts. Plaståtervinningen främjar därmed den cirkulära ekonomin.

På bilden: Nya eftersorteringsanläggningen utgör en integrerad enhet för återvinningen ur avfall

Bild: Stockholm Exergi

FAKTA:
Byggherre: Stockholm Exergi och SÖRAB
Tidplan: maj 2019 – september 2020
Byggentreprenör: P O Service Bygg & Måleri AB
Maskinleverantör: Sutco Recycling Technik, Tomra
Automation: Midroc Automation
Elkraft: Selek/Assemblin
Kostnad: total kostnad cirka 450 miljoner kronor, därav bidrar Klimatklivet med 134 miljoner kronor