Nyheter

SKF satsar på decentraliserad organisation

Investera i industrier och produkter med stor potential där SKF kan tillföra betydande kundvärde. Upprätta en decentraliserad styrmodell, där enheter har fullt operationellt och finansiellt ansvar. Skapa utökad strategisk flexibilitet genom att etablera en självständig fordonsverksamhet, som kan fokusera på områden där SKF har en konkurrensfördel. Ökat fokus på teknikutveckling i prioriterade industrier Påskynda digitalisering och regionalisering av värdekedjan.

Det är hållpunkterna i SKF:s nya strategiska ramverk som industrikoncernen presenterar idag.

Rickard Gustafson, VD och koncernchef:

– SKF har något som mycket få industriföretag har: en stor kännedom om i stort sett alla industriapplikationer. Överallt där något roterar är det mycket troligt att SKFs produkter, kompetens och skickliga medarbetare tillför värde i form av bättre driftsprestanda och minskade utsläpp. SKFs förmåga att bemästra komplexiteten i att tillgodose kundernas behov inom en rad olika industrier och på många olika platser är vår största styrka och en nyckel till våra framgångar. Att vi når ut så brett ger oss en plattform för att driva lönsam tillväxt eftersom vi kontinuerligt kan inrikta oss på de mest attraktiva möjligheterna.

– Vi har definierat ett strategiskt ramverk kring begreppen ”intelligent and clean”. Med ”intelligent” menar vi förmågan att förse våra kunder med uppkopplade och skräddarsydda lösningar och att utnyttja teknik för att göra vår verksamhet effektivare. Med ”clean” refererar vi till vår förmåga att möjliggöra en mer hållbar industri och samtidigt bedriva vår egen verksamhet på ett transparent och ansvarsfullt sätt

SKFs strategiska ramverk – ”Intelligent and clean growth”:

Fokus på segment med stor tillväxtpotential där SKF har en stark marknadsposition och konkurrensfördel, till exempel höghastighetsmaskiner, elektriska motorer, jordbruk, vindkraft, järnvägar, livsmedelsindustri och automation.

Ompositionering av fordonsverksamheten mot lönsamma och växande segment där SKF har en ledande ställning, till exempel elfordon, tunga fordon och eftermarknaden.

Utveckling av erbjudanden för framtida tillväxtindustrier, exempelvis vätgashantering och koldioxavskiljning, där SKF har en stark position tack vare befintlig teknik, tex magnetlager.

Stärka eftermarknads- och service-erbjudandet för att nå större delar av marknaden. Med hjälp av ny teknik och samarbeten kan vi skala vårt erbjudande samt göra den tillgänglig för en bredare kundbas.

För att kunna leverera på vår ambitiösa tillväxtplan har SKF identifierat fyra fokusområden:

1. Ökat fokus på innovation och teknikutveckling

Fokus på att utveckla teknik och lösningar som hjälper våra kunder att uppnå högre prestanda och lägre utsläpp. Vi kommer att använda insikter från uppkopplade produkter för att öka takten i utvecklingen av nya kunderbjudanden och lösningar. För att stöda våra tillväxtambitioner kommer vi över tid öka FoU-investeringar med cirka 50%.

2. Digitalisering av hela värdekedjan

Vi har gjort stora framsteg med att digitalisera SKFs tillverkning. Som en del av vår resa för att bli ännu mer relevanta för våra kunder kommer investeringar att göras i uppkoppling av värdekedjan: försäljning, logistik, tillverkning, leveranskedjor och teknikutveckling. Detta görs för att det ska bli enklare att göra affärer med oss och möjliggöra bättre beslutsfattande i vår egen verksamhet.

3. Fortsatta investeringar i automatisering och regionalisering

Vi fortsätter att öka investeringarna i våra fabriker, för att stödja våra tillväxtambitioner. Genom dessa investeringar kommer regionaliseringen i Asien att växa från cirka 60% till mer än 85%, och i Amerika från cirka 40% till cirka 60%. Detta förbättrar vår konkurrenskraft och är en förutsättning för lönsam tillväxt.

De ökade investeringarna kommer att finansieras genom åtgärder för att förbättra vårt nettorörelsekapital och fortsatta kostnadsbesparingar. Detta möjliggörs till viss del av vår nya verksamhetsstruktur och en mer regionaliserad värdekedja.

4. En decentraliserad organisationsstruktur med tydligt ansvar

Med SKFs nya verksamhetsmodell och organisationsstruktur läggs det operativa och finansiella ansvaret så nära våra kunder som möjligt.

Fyra industriregioner: Amerika, Europa/Mellanöstern/Afrika, Indien/Sydostasien och Kina/Nordostasien. Detta förbättrar vår förmåga att bistå våra största och mest lönsamma kunder ännu bättre.

En global fordonsverksamhet: Skapar det ansvar och den transparens som krävs för att förbättra lönsamheten och ändra fokus på produktportföljen. Den ökade självständigheten kommer också att över tid ge ökad strategisk flexibilitet.

Sex oberoende enheter: Seals, Lubrication, Aerospace, Marine, Magnetic Bearings, RecondOil, vilket skapar det fokus som krävs för att dessa affärer ska fortsätta att utvecklas lönsamt och hitta tillväxtmöjligheter även bortom den roterande axeln.