Nyheter

Volkswagen och Bosch skriver avtal: Ska industrialisera tillverkningsprocesser för battericeller

Volkswagen-koncernen och Bosch-koncernen har undertecknat ett samförståndsavtal för att utforska etableringen av en europeisk leverantör av utrustning för battericellstillverkning.

De två företagen planerar att leverera integrerade batteriproduktionssystem samt support för upprampning och underhåll för battericells- och systemtillverkare. Företagen strävar efter kostnads- och teknikledarskap inom industrialisering av batteriteknik och volymproduktion av hållbara, banbrytande batterier.

Genom produktionsmetoden ”local for local” kommer detta också att vara ett steg på vägen mot målet om koldioxidneutral mobilitet. Bara i Europa planerar Volkswagen-koncernen att bygga sex battericellsfabriker fram till 2030.

Volkswagen-koncernen och Robert Bosch-koncernen startar en projektenhet för att utforska möjligheterna med storskaliga lösningar för batteritillverkning i Europa . Motsvarande samförståndsavtal undertecknades den 17/1 av Thomas Schmall, ledamot i koncernledningen för Volkswagen Group med ansvar för teknik och VD för Volkswagen Group Components, och Rolf Najork, ledamot i koncernledningen för Robert Bosch Group och VD för Bosch Rexroth.

Företagen strävar efter att leverera hela utbudet av processer och komponenter för storskalig tillverkning av battericeller och batterisystem. Den branschomfattande efterfrågan är enorm: Bara i Europa planerar olika företag att bygga battericellsfabriker med en total årlig kapacitet på cirka 700 gigawattimmar fram till 2030.

För båda parter är denna allians ytterligare ett steg mot att spela ledande roller i e-mobilitetsvärlden. Partnerskapet kommer att bygga på kompletterande kompetensområden: Volkswagen är en skicklig storskalig biltillverkare och på väg att bli en stor battericellstillverkare, och Bosch har utmärkta kunskaper om fabriksautomation och systemintegration.

Thomas Schmall:

– Europa har den unika möjligheten att bli ett globalt centrum för batteritillverkning under de kommande åren. Det finns en stark och växande efterfrågan inom alla aspekter av batteriproduktion, inklusive utrustning för nya gigafabriker. Volkswagen och Bosch kommer att utforska möjligheterna att utveckla och forma denna nya mångmiljardindustri i Europa. Vårt beslut att aktivt delta i den vertikala integreringen av batteritillverkningens värdekedja kommer att leda till avsevärda nya vinstpooler. Att etablera en helt lokaliserad europeisk leveranskedja för e-mobilitet från Europa är verkligen en sällsynt möjlighet i affärshistorien.

Rolf Najork:

– Tillsammans med Volkswagen strävar vi efter att industrialisera produktionsprocesserna för battericeller med standardiserad utrustning. Vi har de bästa förutsättningarna för detta: Bosch är inte bara världens största leverantör till bilindustrin, utan också en av de ledande leverantörerna av fabriksutrustning. Vi förstår hur batteritekniken fungerar och vet hur man tillverkar den. Med över 135 års erfarenhet inom fordonsindustrin och vår beprövade expertis inom industrialisering vill vi tillgodose den växande efterfrågan på batterier. Den europeiska industrin har potential att bli en teknisk drivkraft för den ekologiska omvandlingen av ekonomin.

Volkswagen och Bosch har bildat projektenheten med målet att förbereda etableringen av det nya företaget i slutet av 2022.

På bilden främre raden, vänster till höger: Thomas Schmall, Volkswagen Group Board Member for Technology; Frank Blome, Head of Battery Volkswagen Group, Sebastian Wolf, Head of Operations Battery Cell Volkswagen Group

Bakre raden, vänster till höger: Günter Krenz, General Manager Bosch Manufacturing Solutions, Rolf Najork, koncernledningen Robert Bosch GmbH, Aemen Bouafif, assistent, Boschs koncernledning