Nyheter

Robot på turné genom Sverige: Från Malmö till Sundsvall

Universal Robots (UR) ger sig nu ute på turné genom Sverige för att visa upp de flexibla och lättprogrammerade kollaborativa robotarna, cobotar.

Coboten ger möjligheter för mindre och medelstora företag att automatisera till en mycket lägre kostnad och kortare ROI än vad som tidigare var möjligt med en traditionell industrirobot. Automatiseringen kommer utveckla både svenskt företagande och arbetsmarknaden.

– Behovet av cobotar är stort. Vi på Universal Robots är världsledande inom just kollaborativa robotar, vi har mångårig erfarenhet och omfattande kunskap som vi vill dela med oss av. Sedan pandemin bröt ut har vi valt att inte ha fysiska events. Nu får vi äntligen möjligheten att ta med våra cobotar ut i Sverige och visa på alla möjligheter som finns, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige, och fortsätter:

– Företag kan känna en lite osäkerhet över att investera i en avancerad robot. För många är det här något helt nytt. Fördelen med att vi kan komma ut i landet och ses fysiskt är att de kan känna på coboten, och faktiskt själva få se hur enkla de är att programmera och hur mycket säkerhet som är inbyggd i roboten.

Tillsammans med distributörerna Cobots Sweden och Edströms kommer sju orter att besökas, den första staden den 23 september och den sista 1 december. Turnén gör det möjligt för företag att på ett coronasäkert sätt fysiskt få bekanta sig med URs cobotar och förstå hur de kan lösa produktionsutmaningar, samtidigt som produktiviteten och kvaliteten ökar.

Besökaren får också chansen att prata med experter om andra lösningar för verksamheten och lära sig mer om applikationer som hjälper till att hantera olika typer av utmaningar.

En rapport av Interact Analysis förutspår att cobotar kommer att växa explosionsartat med hela 15-20 % fram till år 2028. Detta förstärks av en rapport från Swira som visar att 79 % av små och medelstora tillverkande industriföretag i Sverige är intresserade av att arbeta med utvecklingsinsatser inom verksamheten. 38 % säger att de ser utvecklingsbehov inom automation/robotik och ytterligare 32 % ser behovet av utvecklingen inom området vid ökad orderingång.

– Allt fler mindre företag upptäcker att de kan ta hem nya affärer och fler ordrar med hjälp av en cobot. Genom vår turné vill vi möjliggöra för företag att utforska hur cobotar kan utveckla deras verksamhet och ta företaget till nästa nivå, säger Ola Mellström.

Turnén pågår september–december 2021 och har åtta stopp:

23/9   Sundsvall, tillsammans med Cobots Sweden

28/9   Göteborg, tillsammans med Edströms

14/10 Växjö, tillsammans med Cobots Sweden

19/10 Karlstad, tillsammans med Edströms

26/10 Ljungby, tillsammans med Edströms

28/10 Göteborg, tillsammans med Cobots Sweden

18/11 Malmö, tillsammans med Cobots Sweden

1/12   Stockholm, tillsammans med Cobots Sweden