Nyheter

Framgångsrik nyemission för vattenreningsföretaget SurfCleaner – värderas till 250 miljoner kronor

SurfCleaner, som utvecklat världens första kombinerade skimmer- och separatorteknik för vattenrening, har genomfört en nyemission för att inleda en global expansion. Totalt tillfördes 48,6 miljoner kronor och bolaget värderas nu till cirka 250 miljoner kronor.

Bland de nya aktieägarna återfinns flera kapitalstarka entreprenörer.

Endast 20 procent av världens förorenade dricksvatten renas idag. Det innebär att vatten för sex miljarder människor förblir förorenat. FN har som mål att öka vattenreningen till 60 procent fram till 2030.

SurfCleaner har utvecklat en ny teknik för vattenrening och tillverkar världens första kombinerade skimmer och separator som kan samla in, separera och återvinna olja, bensin, diesel, flytslam, mikroplaster, skräp och annat som flyter på vattenytan. Nu inleder bolaget en ny fas med fokus på global försäljning och tillväxt.

En framgångsrik nyemission i april 2021 resulterade i 48,6 miljoner kronor till en värdering strax under 250 miljoner kronor efter emissionen. Likviden kommer att användas till att stärka säljorganisationen och marknadsföring för snabbare expansion både i Norden och internationellt. Kapitaltillskottet ska också användas för att lansera nya modeller för fler användningsområden inom industriell vattenrening och för tillämpning i kommunala reningsverk.

Kapitalstarka entreprenörer investerar

Bland de nya aktieägarna märks Walter & Johanna AB som drivs av Marcus och Karin Bodin (koncern-vd och huvudägare, Polarbröd).

– Vi investerar i SurfCleaner eftersom bolagets produkter kommer att lösa grundläggande problem för människor över hela världen. Alla behöver rent vatten varje dag och SurfCleaners produkter är verkligen häpnadsväckande effektiva på att separera flytande föroreningar från vatten. Vi tror att SurfCleaner blir en global succé som räddar liv och miljö, säger Marcus Bodin, Walter & Johanna AB.

Mattias Jonsson (tidigare Renewcell) och David Schelin (Euromaint, tidigare Ragn-Sells och Renewcell) är också nya investerare.

– Nyemissionen är startskottet för SurfCleaners resa till att bli ett av världens mest framgångsrika cleantechbolag och jag är stolt över att kunna bidra till detta. Produkterna bidrar till att lösa några av de största utmaningarna vi har på den här planeten – bristen på rent vatten och utsläppen av växthusgaser. Bolaget är i ett fantastiskt läge nu. Marknadspotentialen är enorm och kundstocken och antalet installationer ökar runt om i världen. Tekniken är lika enkel som effektiv och gör att kunderna kan rena sitt vatten, minimera koldioxidutsläppen och höja vattenkvaliteten, säger David Schelin.

Bland övriga investerare kan nämnas Göran Näsholm, Gunnar Haglund (tidigare Ahlsell) och PC Rettig & Co Impact.

Vd och styrelseordförande är nöjda med emissionen

– Vi ser ett starkt stöd från våra nuvarande aktieägare samt ett flertal nya investerare som blir strategiskt viktiga för vår fortsatta utveckling. Det är särskilt kul att alla anställda har investerat i bolaget. Timingen med våra nya produkter är perfekt eftersom vi kan bidra i industrins omställning till koldioxidneutral produktion samt ta hand om stora miljöproblem. Emissionen gör det möjligt att expandera internationellt, säger Mikael Andersson, vd för SurfCleaner.

Största ägare är fortsatt Christina Lundbäck med familj med sammanlagt drygt 35 procent av aktierna. Bolagets plan är att bjuda in allmänheten på resan i en börsnotering inom två till fem år.

– Vi vill rikta ett varmt tack till nuvarande aktieägare för deras fortsatta förtroende, samtidigt som vi välkomnar nya investerare till SurfCleaner. Nya, kapitalstarka entreprenörer som tidigare utvecklat bolag på ett fantastiskt sätt stärker ägarstrukturen avsevärt. Vi kommer att göra resan mot renare vatten och en mer hållbar värld parallellt med resan till börsen, säger Christina Lundbäck, grundare och styrelseordförande för SurfCleaner.

Finansiell och legal rådgivare

Evli Bank var finansiell rådgivare och Foyen legal rådgivare till SurfCleaner i samband med emissionen.

På bilden: Christina Lundbäck testar SurfCleaner