Nyheter

Industrikoncernen minskade sina telefonikostnader med 40% med hjälp av Telavox

Industrikoncernen Proton Group drogs med utdaterad företagsväxel och behövde en effektivare lösning för att både spara tid och pengar. 

– Vi hade en äldre version som byggde på gammal teknik och dessutom var väldigt kostsam. Vi var tvungna att uppgradera för att hänga med, säger Andreas Magnusson, IT-chef på Proton.

– Jag såg stora vinningar med att byta leverantör. Jag har varit med om att implementera telefonilösningar tidigare med blandat resultat och lärt mig mycket av det. Därför visste jag vad vi var ute efter denna gång, säger Andreas.

– Många operatörer erbjuder i princip samma plattform som de köper in av en underleverantör. Så i stort sett jämförde vi Telavox plattform mot Mitels som de flesta andra erbjuder, säger Andreas.

Proton valde Telavox som kunde erbjuda en prisvärd flexibel helhetslösning och bra paketering. Proton föll för gränssnittet och enkelheten i att hantera plattformen. De har även sparat tusentals kronor på att byta leverantör.

– Sedan vi gick över till Telavox har våra telefoniutgifter minskat med 40 procent. Jag gillar att Telavox är kreativa och försöker hitta den mest kostnadseffektiva lösningen för oss. Alla på bolaget behöver till exempel inte smartphones. Ett hundratal anställda har endast behov av knapptelefoner. Telavox kränger inte till varje pris utan tänker på vad kunden verkligen har behov av, säger Andreas.

Det går att tränga igenom plåttaken

Proton verkar inom tillverkningsindustrin och är utspridda på tio olika anläggningar. Plåttaken är alltid en utmaning inom tillverkningsindustrin där det är svårt att få till en fungerande mobiltäckning.

– Här fick vi väldigt bra stöttning. Telavox implementerade mobilförstärkning i flera lokaler med hjälp av ett externt expertbolag. Täckningen har blivit mycket bättre men kommer aldrig riktigt perfekt. Men tack vare hjälpen fungerar det bra nu, säger Andreas.

Utvecklar efter kundens behov

Andreas uppskattar att Telavox utvecklar allt på egen hand med hjälp av en utvecklingsavdelning på åttio personer.

– Vi har fått vara med på sittningar med Telavox och haft möjlighet att komma med önskningar och feedback gällande appen. Nu vill vi till exempel göra en AD-integration med Microsoft Azure. Det var ett krav från vår sida att ha en mjukvaruleverentör som kunde göra det möjligt att prata med våra övriga system, avslutar Andreas.