Nyheter

Stoppa Greenwashingen nu

StoppaGreenwashingen.nu är tänkt som en kunskapsplattform och ett ställningstagande. På sajten finns information om vad greenwashing är, hur man kan anmäla greenwashande företag och vad konsekvenserna blir.

På sajten finns också ett upprop där företag, kommunikationsbyråer och influencers frivilligt kan skriva på för att ta ställning mot greenwashing. Alla som undertecknar uppropet listas öppet på sajten, som ett löfte till konsumenter, kunder och följare att man kommer att följa marknadsföringslagen.

Bakom kampanjen StoppaGreenwashingen.nu står nya nätverket GODI, ett partipolitiskt obundet och icke-vinstdrivande initiativ för positiv samhällsförändring.

– Eftersom tillsynen kring greenwashing hänger på att konsumenterna själva ska anmäla till Konsumentverket är det allt för lätt för företag att komma undan med slarviga budskap och överdrivna hållbarhetslöften trots att lagen är tydlig. Vi hoppas kunna komma åt problemet från andra hållet – genom en frivillig uppslutning från alla aktörer att själva värna om konsumenterna, säger Isabelle McAllister, creative director, föreläsare och en av GODIs grundare. 

I ett närmast överhettat reklamlandskap där hållbarhet blivit ett allt viktigare budskap går många kampanjer och annonser över gränsen för vad marknadsföringslagen tillåter. Greenwashing är inget nytt begrepp, men i takt med att klimatkrisen eskalerar och företag behöver nå allt mer medvetna kunder har det blivit allt vanligare.

– Det drabbar främst konsumenterna som får allt svårare att avgöra vad som är sant i djungeln av hållbarhetsbudskap och luddiga begrepp. Men även de företag som är måna om att göra rätt drabbas, eftersom begreppen blir urvattnade och konsumenterna allt mer skeptiska. Alla vinner på att lagen följs, säger Yrsa Lindberg, som ligger bakom kontot @greenwashingisverige. 

– Målet är att alla företag, byråer och influencers som verkar i Sverige ska stå med på listan, vilket förstås är en smula optimistiskt. Förhoppningsvis blir kampanjen så uppmärksammad att konsumenter som inte hittar sina favoritföretag eller influencers på listan kontaktar dem och ifrågasätter varför de inte lovar att följa lagen. Allt annat vore ju egentligen konstigt, säger Maria Soxbo, journalist, författare, medgrundare av Klimatklubben och en av GODIs grundare. 

Alla kommersiella aktörer är välkomna att skriva på uppropet på:

StoppaGreenwashingen.nu.