Nyheter

Atea gör rekordresultat i södra Sverige: Hon tar över ledningen

Corona har medfört att verksamheters digitalisering går snabbare än någonsin och att behovet av såväl produkter som samverkansverktyg och konsulttjänster ökat.

Denna utveckling reflekteras i it-bolaget Ateas omsättning, och i södra delarna av landet gör man rentav ett historiskt resultat.

– Nu ska vi ta vara på digitaliseringen, säger nytillträdda regionchefen Sophie Schmidt-Rosenkvist. 

Atea Sverige presenterade sitt resultat för helåret 2020 den 9 februari, och meddelade då att man för första gången når över 16 miljarder i omsättning. I den sydliga regionen som omfattar kontor i Hässleholm, Malmö, Helsingborg och Kristianstad gör man dessutom ett rekordresultat.

I samma veva presenterar bolaget en ny chef för regionen; Sophie Schmidt-Rosenkvist. Hon har tidigare jobbat i bolaget som kundansvarig och försäljningschef, och kommer närmast från rollen som affärsområdeschef för Digital Workplace i Region Syd. På frågan vad som drivit succésiffrorna kommer svaret snabbt:

– Det handlar om en värderingsstyrd kultur där det finns en otrolig kämpaglöd. Utan den gemensamma grunden hade det varit väldigt svårt att göra det vi gjorde. Men när värderingarna finns där blir det mycket lättare att omsätta energin digitalt.

Framtiden är fysisk och digital

När pandemin slog till påverkades hela samhället. Atea ställde snabbt om med hjälp av en offensiv plan som skulle ta vara på nya möjligheter, hitta nya samarbeten och kompetensutveckla medarbetarna. Utmaningen berättar Sophie var att leverera kundnöjdhet i toppklass utan att ses.

– Vi lät hela tiden situationen styra, och rådande rekommendationer. Vissa kunder har i den mån det gått velat träffats fysiskt, för att få in den energin, men vår styrka ligger i att vi lyckades med omställningen till digitalt och anpassade oss efter de ändrade förutsättningarna, förklarar Sophie.

Atea lade under året mycket fokus på att hjälpa verksamheter sätta upp digitala arbetsplatser och komma igång med samverkansverktyg. Behovet av molntjänster, som gör att verksamheter kan lagra sin information vart de än befinner sig, ökade också i takt med att allt fler privata och offentliga arbetsgivare flyttade hem kontoren.

– Tekniken har vi, nu måste verksamheterna hjälpa människor att komma ikapp, det tar mycket längre tid än vi tror. När vi kan träffas mer fysiskt kommer vi nog falla tillbaka en tid innan vi fullt ut kan ta tillvara på det vi lärt oss av den här digitala resan.

Sophie lyfter fördelarna som många upplevt med minskad pendling, mer effektiv arbetsro utanför öppna kontorslandskap och för många en bättre balans i livet med ökat självledarskap. Men framtiden menar hon, är hybrid.

– I framtiden plockar vi nog det bästa ur båda världar. Kontoren blir en mötesplats för utbyte och inspiration!

Sophies spaningar kring digitaliseringen i Sverige:

Vi kommer att se ett fortsatt sug efter molntjänster, vi är inne i den transformationen nu. Allt fler offentliga och privata verksamheter kommer att gå den vägen.

Den digitala arbetsplatsen är här för att stanna. Vi kommer att behöva rätt utrustning till våra flexibla arbetsplatser, och vi kommer att ändra vårt beteende på jobbet utefter den digitala miljön. Här blir ledarskapet jätteviktigt.

Automatisering och nya sätt att integrera information kommer att vara hett en lång tid framöver. Vi letar intensivt efter smarta sätt att använda vår data på, och kunna dela den med andra för att skapa nytta