Nyheter

Högtryck vid tillverkningen av årets julklapp – med god hjälp av cobot från Universal Robots

Just nu har Trangia fullt fokus på att leverera årets julklapp, stormkök, till hugade svenskar. I fabriken i Jämtland finns sedan ett par år en cobot från Universal Robots. 

– Roboten är värd varenda krona. Frågan är inte om vi kommer att skaffa fler, utan hur många, säger vd Magnus Rydell.

Det är ett par veckor sedan Svensk Handels HUI Research utsåg stormköket till årets julklapp 2020. Det har gjort att medarbetarna på Trangia fått en något stressigare julrusch än vanligt, för att uttrycka det milt.

– Skojar du?! Vi jobbar treskift och på helgerna, och funderar på hur vi kan gå upp i fyrskift, säger vd Magnus Rydell. 

Trangia är ett familjeägt företag som grundades 1925 och fortfarande är det i Trångsviken utanför Östersund som all tillverkning sker. För många svenskar är Trangiakök synonymt med stormkök och ett måste för varje campare. Redan för tre år sedan började man på Trangia se en stigande efterfrågan, och för två år sedan köpte företaget sin första kollaborativa robot från Universal Robots, av modell UR5. Roboten kör maskinen som falsar brännare.

– Roboten lägger brännaren i maskinen, drar i spaken så att maskinen går igång, plockar ur den och lägger brännaren i en ränna, förklarar Magnus Rydell. 

Början av sin automatisering

Trangia är bara i början av sin automatiseringsprocess. Man ville utveckla företaget och att valet föll på en kollaborativ robot från Universal Robot handlade om att det var enkelt och förhållandevis billigt. En låg tröskel, som Magnus Rydell säger. Man ville testa lite, prova sig fram, se vad coboten kan göra och var i produktionen man får ut mest av den.

– Men vi blev så nöjda att den har fått stå kvar på första stället vi testade den. 

Automatiseringen är för Trangia både en fråga om besparing och arbetsmiljö.

– Vi har en hel del enkla plockjobb med monotona rörelser. Det är inte så att vi har svårt att hitta arbetskraft, men vi tycker det är bättre och roligare för våra medarbetare att programmera robotar än stå och dra i en spak 150 000 gånger på ett år. 

Ökat friluftsintresse

Intresset för friluftsliv – och för stormkök – ökar stadigt. Magnus Rydell tror att det handlar om ”Gretaeffekten”, en växande insikt om hur vår livsstil påverkar klimatet.

– Det är inte längre coolt att lägga upp bilder på Instagram från helgresan till New York. Nu ska man åka på utflykt till en vacker sjö – gärna med barnen, det ger extra plus i kanten.

Lägg därtill coronasommaren 2020, när världens gränser stängde och vi uppmanades att inte resa längre bort än två timmar med bil. Det gjorde att efterfrågan på Trangiakök rusade. Från att ha varit 35 anställda vid årets början är man nu 65 personer på företaget. Den globala omsättningen har ökat med 50 procent, den nordiska har dubblerats.

Snabbare produktion

Även cobotens arbetstakt ska anpassas efter den stigande efterfrågan. Den ska förses med en laserscanner för extra säkerhet, vilket gör att coboten kommer att kunna köras i en högre hastighet. Nu är varje arbetscykel ungefär trettio sekunder, men med extra säkerhetsanordning kommer man ner i 20 sekunder. Magnus Rydell kommer dessutom se över möjligheterna att automatisera produktionen ytterligare.

– Vi ska absolut skaffa fler cobotar. Det är mest en fråga om hur många. 

Och till sist, vad lagar Magnus Rydells helst på Trangiaköket?

– Pasta carbonara. Börja med baconen, sedan kokar man pastan och när den är klar häller man på grädde och så tillbaka med baconen. Men om du frågar grabben är det hamburgare som gäller. 

PÅ bilden: Roboten kör maskinen som falsar brännare

Foto: Trangia