Den stora omställningen till en elektrifierad transportsektor och industrisektor riskerar nu att stoppas upp på grund av miljöståndsprocesser. Det menar Pia Pehrson, advokat och partner på Foyen advokatbyrå:
Pia Pehrson kommenterar till fplus:
– Mark- och miljödomstolarna är redan överbelastade. Det tar väldigt lång tid att få mål om tillstånd avgjorda. Utredningarna i målen växer och växer. Och covid-19 har bara gjort läget värre.
– Samtidigt ska över 2 100 vattenkraftverk prövas inom de närmaste åren. Det blir omöjligt för att domstolarna att klara denna ytterligare belastning om inte nya öronmärkta resurser ges, fortsätter Pia Pehrson.
Det industriella prestigeprojektet Hybrit där LKAB, Vattenfall och SSAB ska samarbeta för att tillverka fossilfritt stål med hjälp av vätgas istället för kol är ett av projekten som stött på patrull.
Jesper Kansbod, ansvarig för samhällskontakter på SSAB säger till fplus:
– Utmaningen för att lyckas med detta är att vi får alla tillstånd på plats parallellt. Att vi kan bygga en anläggning för tillverkning av järnsvamp i Norrbotten som ska stå klar 2025, att vi får tillstånd för den nya elektriska ljusbågsugnen i Oxelösund samt att Vattenfall Eldistribution få tillstånd att bygga en ny elledning till Oxelösund och en till anläggningen i Norrbotten så att vi får tillgång till de stora mängder el som denna process kräver.
Pia Pehrson anser att en djupare förändring måste till:
– Värden som klimatnytta och samhällsnytta måste prioriteras framför de andra intressena såsom områdesskydd, artskydd, rennäring, landskapsbild och kulturfrågor. Det är en förutsättning om vi ska klar den här omställningen. Som miljöbalken nu tillämpas verkar alla andra intressen få mer tyngd än just klimatnytta och samhällsnytta vilket egentligen är i strid med miljöbalken syfte och portalparagraf, avslutar Pia Pehrson till fplus.