Men nu varnar Scanias vd för vilka effekter den andra coronavågen kan ha för industrin:
– Vi har underleverantörer som har det väldigt svårt nu på grund av karantänsregler som gör att det inte finns tillräckligt med personal för att kunna köra sin verksamhet. Efter de sista dagarna känner vi en osäkerhet kring hur den här andra vågen kommer att påverka Europa, säger Henrik Henriksson, VD Scania, till Dagens Industri.
Fordonskomponentgruppen, FKG, branschorganisationen för de svenska leverantörerna till fordonsindustrin, bekräftar bilden för siten f+:
– Vi har varnat för att vi kommer att få en svår situation igen. Vi vet inte om det blir lika illa som i våras, men däremot vet vi att det blir av en annan orsak, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG till fPlus.
– Om en arbetare på fabriksgolvet konstateras smittad måste han genast berätta vilka han umgåtts med och då blir alla isolerade. Därför har vi personalbrist inom industrin i hela Europa. Just nu är situationen som värst i Belgien och Frankrike men det kan på kort tid svänga till andra platser, säger Fredrik Sidahl.
Fordonsdelen väger tungt inom svensk industri: 60 000 anställda inom själva fordonsindustrin och 98 000 inom leverantörsindustrin.
I en enkät som FKG genomför just nu uppger 25% att de har permitterad personal. 17% uppger dessuotom att de kommer att söka permitteringsstöd och 36% kommer att göra det om orderingången minskar.
FKG genomför en pågående enkätundersökning bland sina medlemsföretag och där uppger drygt en fjärdedel att de har permitterad personal just nu. Dessutom svarar 17 procent att de definitivt kommer att söka permitteringsstöd också för nästa år och 36 procent att de kommer att göra det om orderingången minskar.