Nyheter

Företag utger sig för att samarbeta med Linde energi: ”Rent lurendrejeri”

Återigen är oseriösa elhandlare i farten och försöker locka kunder med vilseledande och bedrägliga metoder. Denna gång har de till och med gått så långt att de uttryckligen utger sig för att samarbeta med Linde energi. Något som med kraft dementeras av det kommunägda bolaget.

– Vi har länge varit utsatta för hård konkurrens, men nu har de oseriösa metoderna klivit över en gräns. Vi är måna om våra kunder och vill bygga en långsiktig relation som båda parter uppskattar. Tyvärr riskerar de metoder som vissa av våra konkurrenter använder att rasera förtroendet, inte bara för Linde energi, utan för hela branschen, säger Fredrik Klingvall, kommunikationsansvarig på Linde energi.

I förra veckan blev Linde energi uppringda av en kund som mottagit ett samtal från Stockholms Elbolag, där företaget hävdade att de citat ”jobbar tillsammans med Linde energi”.

– Detta påstående är något vi med kraft dementerar. Man blir både arg och besviken. Det är bedrägligt beteende och rent lurendrejeri, säger Richard Järlstam, marknads- och försäljningschef på Linde energi.

Linde energi vill ogärna hänga ut enskilda bolag, men vill höja ett varningens finger för några oseriösa elhandlare som återkommer regelbundet när kunder ringer och klagar och känner sig vilseledda och lurade.

Energimarknadsbyråns hemsida finns en ”svarta listan” över de företag som bland annat använder vilseledande marknadsföring och som har mottagit många klagomål under en längre tid.

Förutom att utge sig för att samarbeta med Linde energi, påstår påstridiga telefonförsäljare att de vet att kunden betalar för mycket i såväl överföringsavgift som fast avgift och att de kan erbjuda avsevärt lägre priser. Uppgifter som är direkt felaktiga och som lurar kunder att ingå avtal, som i slutändan innebär ofördelaktiga villkor med dolda avgifter och långa uppsägningstider.

– Blir du uppringd av någon som utger sig för att samarbeta med Linde energi ska alla varningsklockor ringa. Vi gör vårt bästa för att hjälpa utsatta kunder utifrån varje unik situation. Det är frustrerande både för oss och kunderna när en liten klick använder oschyssta metoder, fortsätter Richard Järlstam.