Nyheter

Kaunis Iron optimerar sin tågtrafik

Kaunis Iron driver gruvnäring i Pajala med ambition att bygga verksamheten både långsiktigt och hållbart. De sysselsätter 350 personer och den prognostiserade årsproduktionen är på två miljoner ton färdig järnmalm. Behovet av att transportera malmen, till hamnen i Narvik, ställer stora krav på transportmaskineriet och för att möta dessa utmaningar investerar Kaunis Iron nu i en lösning för förarstöd (DAS) från Transrail.

Målet är att minska energiförbrukningen och minska broms- och hjulslitaget på lok och vagnarna. Därför har Kaunis Iron investerat i CATO från Transrail, en optimeringslösning för spårburen trafik. Detta innebär också motsvarande miljöbesparing, i form av reducerad förbrukning av el och minskade partikelemissioner. På köpet kommer även punktligheten att öka, eventuellt enda ned på sekundnivå.

Lars Wallgren, Logistikchef på Kaunis Iron, vad har det inneburit att inte ha ett förarstöd tidigare?

– Vi har upplevt en väldigt kort livslängd på hjulen och stort slitage på bromsblocken, p.g.a. problem med slirning. Hjulen har behövt bytas efter ca 25-30 tusen kilometer. Jämför vi med LKAB så får de säkert ut 100 tusen kilometer, innan hjulen behöver svarvas. Detta har ju inneburit högre kostnader för oss, samt stilleståndstid och miljöbelastning.

Vilka nyttoeffekter är ni mest angelägna om att uppnå med projektet?

– Vi vill minska drivmotorströmmen, genom en bättre planering av körningen och mer återmatning vid bromsning . Detta kommer att ge en mjukare körstil, som både minskar slitaget och spar energi.

Vi räknar med energibesparingar på minst 15% och enbart detta kommer att sänka kostnaden för driften med 550 000 kr/år. Till detta kommer besparingar på minskat slitage på bromsar, sannolikt mer än 50%.

Vidare är miljöeffekten viktig för oss på Kaunis Iron, som jobbar för en hållbar verksamhet i världsklass. Med CATO får vi Miljöeffekten på köpet och det är skönt att slippa välja mellan flera goda ting. Här får vi alla fördelar samtidigt.

När räknar ni att projektet är färdigt?

– Projektet startade 11 juni och det tar bara fyra månader att implementera CATO-systemet, så vi bör vara klara i mitten av oktober i år.