Nyheter

Ny Nordenchef för AkzoNobel

AkzoNobel har utsett Kees-Jan Starrenburg som ny chef i Norden. AkzoNobel har varit är en del av den nordiska färgindustrin 

i över 200 år och verksamheten omfattar hela kedjan från utveckling och tillverkning till distribution och försäljning av färg till konsument, målare och industrisegmentet.

Kees-Jan Starrenburg tillträdde i april och efterträder Jesper Salskov Jensen, som efter sex år fortsätter sin karriär utanför AkzoNobel. Kees-Jan kommer dels att leda enheten Decorative Paints nordiska verksamhet som tillverkar, marknadsför och säljer välkända varumärken som Nordsjö, Sadolin och Cuprinol.

Innan Kees-Jan påbörjade sin karriär hos AkzoNobel arbetade han hos Sabic, en multinationell kemiindustriaktör, i Nederländerna och Storbritannien. 2010 tog sig Kees-Jan an rollen som ansvarig för AkzoNobels butiker i Nederländerna. Han fortsatte sedan i rollen som marknadschef för Decorative Paints i Schweiz/Österrike och senare som affärschef i Schweiz. Senast var Kees-Jan ansvarig för integrationen och utvecklingen av ett av AkzoNobels förvärv, Fabryo som tillverkar och säljer färg i Rumänien. Kees-Jan Starrenburg har med andra ord en gedigen branscherfarenhet med över ett decennium hos AkzoNobel i olika chefsroller.

– Jag ser fram emot att leda AkzoNobel i Norden stärka våra positioner på marknaden och fortsätta vår utveckling som ledande färgföretag med fokus på innovativa och hållbara produkter och lösningar för våra kunder. Vi är på god väg att uppnå vår gemensamma strategi 15 by 20* som dels kommer att resultera i att vi blir mer lönsamma men också att vi som organisation är bättre rustade inför framtiden, säger Kees-Jan Starrenburg.

– Coronavirustutbrottet har till viss del tvingat AkzoNobel att pausa resan mot ”15 by 20”. Men för våra verksamheter i Norden har det också fört med sig möjligheter till ökad försäljning och nöjda kunder då efterfrågan av målarfärg har ökat i takt med att allt fler spenderar mer tid hemma. AkzoNobel är rustade att ta vid och accelerera när marknaden tar fart igen för några av våra kunder inom industrisegmentet som idag har minskat sitt behov till följd av covid-19, förklarar Kees-Jan.