Nyheter

SunPine skriver nytt treårigt stegrande avtal med LHF/MSSK

– Enda sättet att förbättra villkoren för damspelarna är att vi som kan ökar vår sponsring, så vi uppmanar andra företag att göra samma sak som oss, säger Johan Torgerstad, HR-chef på SunPine.

Bioraffinaderiet SunPine tillverkar klimatsmart talldiesel som via Preem säljs som landets enda Svanen-märkta diesel. SunPine har redan gjort sig kända som en sponsor som satsar på damidrott. Faktiskt enbart damidrott.

Johan Torgerstad, HR-chef på SunPine:

– Vi brukar säga att vår sponsring är medvetet ojämställd, vi väljer att enbart sponsra damer på elitnivå för att långsiktigt bidra till att rätta till den orättvisa snedfördelning som råder i dag. Vi vill långsiktigt bidra till ett mer jämställt samhälle.

2018 väckte SunPine nationell uppmärksamhet för att man utmanande valde att matcha UEFA:s Champions League-bidrag till damallsvenska fotbollslaget Piteå IF. De fick 250 000 av UEFA i jämförelse med herrlagens 221 miljoner kronor. En orimlig skillnad, menade SunPine.

Nu gör företaget ett liknande utspel. I ett nytt avtal med damhockeylaget Luleå Hockey Munksund Skuthamn SK väljer man att skriva ett treårigt avtal som år för år ökar. Från i dag landar man om tre år på en nivå som är en ökning med 33 procent.

Stefan Enbom, vd Luleå Hockey, applåderar initiativet:

– Vi är mycket glada att Sunpine valt att utöka engagemanget i vår resa mot ”Ishockey på lika villkor mellan killar och tjejer i en jämställd förening”. Vi är stolta att få möjligheten att fördjupa samarbetet med ett Norrbottniskt företag som fokuserar på hållbarhet.

Torgerstad:

– Damhockeyn är inne i en spännande och viktig utveckling som vi vill stötta. Men, ska det bli någon reell skillnad så måste vi självklart öka vår sponsring. Och göra det långsiktigt. Så därför har vi skrivit ett avtal som stegrar vår insats över de tre kommande säsongerna.

– Vi hoppas att vi kan inspirera fler sponsorer att göra samma sak för att ge hockeydamerna ännu bättre förutsättningar att kunna ägna sig åt sin elitsatsning. Inte bara här i Norrbotten, utan i hela SDHL. Ja, även i de regioner som i dag saknar representation i SDHL, men har herrklubbar i SHL. Det är dags nu att göra slag i saken, att gå från ord till handling, konstaterar Torgerstad.

LHF/MSSK:s lagkapten Jenni Hiirikoski ler brett när hon hör SunPines utmaning:

– Wow, det är verkligen coolt att ni utmanar andra företag att också satsa mer på damhockeyns utveckling, Tufft, det gillar jag (skratt!).​

Bilden:
Johan Torgerstad, HR-chef SunPine, Jenni Hiirikoski och Jennifer Nilsson, laborant på SunPine.
Bild: SunPine